Kronprinsbarnas skolebytte

Kronprinsparets beslutning om å ta sine barn ut av den offentlige skolen har skapt debatt, forståelig nok. Dette er en avgjørelse som bryter med den tradisjonen som den norske kongefamilien har hatt. Og mange mener at dette er begynnelsen på slutten for monarkiet. Mye av kongehusets legitimitet har vært bygget på en følelse av at kongefamilien på tross av sin spesielle posisjon, har vært en del av folket med sin folkelige framtoning. Kong Olav trikketur under oljekrisen, kong Haralds boblejakker og barnas skolegang i offentlig skole, har vært tunge symboler på dette. Nå tas det viktigste gjenværende symbolet bort. Intet annet med kronprinsparets levesett er vanlig. Selvfølgelig må også kronprinsparet få velge på lik linje med alle andre. Mette Marit må også gjerne reise til Afrika på bistandsreise og posere med en av sine svindyre håndvesker. Men det gir ingen troverdighet. På samme måte som å plassere barna i privatskoler de færreste har råd til, gir slike poseringer inntrykk av at de ikke har kontakt med vanlige menneskers liv. Og det har de nok ikke heller.

Nå skylder jeg å gjøre oppmerksom på at jeg er republikaner av overbevisning. At det å være statsoverhode er noe som skal gå i arv, tilhører en fortid vi skal være glad for er forbi. Ingen ville funnet på å innføre monarki i dag, det skulle tatt seg ut. Grunnen til at monarkiet har overlevd fram til i dag, er den følelsen vi har hatt av at kongefamilien har vært “en av oss”. Dette er de systematisk i ferd med å fjerne seg i fra nå, de fremstår mer og mer som internasjonale jetsetere og kjendiser. Og egentlig er jo det en utvikling som jeg burde applaudere, for jeg er overbevist om at monarkiets tid går mot slutten. Og da er det jo like greit at kongefamiliens medlemmer påskynder denne utviklingen, selv om det sikkert er utilsiktet. Deres tilværelse i en bomullspolstret boble har nok tatt fra dem det meste av kontakt med virkeligheten. Men ettersom dette er en blogg, er det jo litt morsomt at Mette Marit ofte framstår som vaskeekte rosablogger. Veldig opptatt av antrekk og vesker, men også litt av krig og fred og sånn…..

6 kommentarer
    1. Ja ja ja, mine barnebarn i Stockholm går på engelsk/internasjonal skole. Og det er ikke fordi de er spesielt rike eller fornemme men fordi den offentlige skolen, som i Norge, er forferdelig dårlig!! Forferdelig dårlig? Sikkert mange som er veldig uenig i det, men jeg mener skolen i Norge er forferdelig dårlig, alle skal være like, ingen får være flinkere enn andre. Er det noen som skiller seg ut, med å være flink så blir de faktisk holdt tilbake. De leker altfor mye i forhold til skoler i Frankrike som vi også har slektninger. Jeg forstår veldig godt at noen bytter fra offentlig til privat. Og det er jo et faktum at norske studenter har et mye lavere nivå enn andre europeiske. Det er rart at ikke flere bytter skole…….

    2. Det er sikkert forskjell på skoler og lærere, og elever kan ha svært ulike behov. Men jeg synes du er altfor generaliserende i dine påstander, og du underbygger dem heller ikke. Det er lett å synse og mene, men meninger er ikke det samme som bevis.

    3. Mine barn går på Montessori-skolen på Steinkjer. Flott skole, ikke dyrt der heller! Det er dyrere med bare SFO på Egge barneskole på Steinkjer enn det som både skolepenger og SFO på Montesorriskolen koster.

    4. Eljos: Jeg understreket at alle må gjøre som de vil, også kronprinsparet. Mitt poeng er at deres valg ytterligere fjerner dem fra resten av folket. Og at norsk skole er forferdelig dårlig er jeg uenig i, kjenner mange som har gått ut vanlig skole med fantastiske resultater og som har fått utviklet seg i sitt tempo.
      Marion Federl: Det var nettopp en meningsytring jeg kom med, bevis kan vel ingen komme med i en sånn debatt.
      Oddny: Som sagt, alle må gjøre sine valg selv, men de valg kongefamilien gjør vil uansett ha politisk signaleffekt. Og de gjør stadig flere valg som hever dem over folket.

    5. Ja Terje du har jo så rett i det. Om mine barnebarn velger en annen skole enn den offentlige, så er det jo ingen som bryr seg om det. Det er noe helt annet med dem som er kjente personer og hvor alt blir kommentert og vurdert. Og ja du har rett i det også at de fjerner seg fra almenheten. Men jeg synes faktisk litt synd på dem, at de ikke kan foreta sine egne valg uten at alle skal bry seg liksom. Nei da har vi alminnelige det mye bedre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg