Årets utendørs julemote

Jeg har fått spørsmål om, blant annet fra Taiwan, om jeg kan gi noen råd om årets julemote. Og det gjør jeg selvfølgelig. Som en hovedregel vil jeg si at i år klarer man seg med en enkelt jakke. Men det er viktig å variere hodebekledningen. Med forskjellige hodeplagg skaper man en illusjon om helt forskjellige antrekk, og ikke minst forskjellige personligheter. For å unngå det mest heftige motepresset, nøyer jeg meg her med tre forskjellige hodeplagg. Men jeg vil understreke at det ikke handler om at jeg undervurderer turban og hijab som en del av et samlet motebilde. Både jakken og hodeplaggene har jeg naturligvis funnet hos Matkroken Bogen, vårt lokale motehus.


Jakken er en vintage oilskinjakke fra flere tiår tilbake i tid, noen som husker disse? Robust og lang, vann- og vindtett. Store gode lommer, stor krage som man kan brette opp. I det hele tatt en jakke som takler det meste av vær og klimautfordringer. Og Matkroken Bogen har altså et restopplag enda. Her har jeg kombinert den med en klassisk Østerdalslue med nedbrettbare øreklaffer. Østerdalsluen velger jeg for å markere suksessen til Jul i Flåklypa. Kjell Aukrust var jo som kjent alvdøl. Det har også betydning at store deler av min kones familie bor i Alvdal, og har Østerdalslue som en del av dagligantrekket.


Samme kombinasjon sett forfra.


Her kombinerer jeg jeg en deilig fluffy pelslue, med løse dinglende klaffer. Og det er fuskepels, ikke noe dyr, og ei heller kjøper blir flådd her. Legg merke til at jeg framstår som et helt nytt menneske her.


Det siste hodeplagget jeg viser her, er kasjettlua, med blank skjerm og det hele. Antrekket får umiddelbart et uniformspreg, og det er også meningen. Denne kombinasjonen anbefaler jeg til alle som sliter på damefronten. Mange kvinner tenner veldig på menn i uniform, så dette antrekket bør ikke være uprøvd. Når du først har fanget oppmerksomheten, anbefaler jeg følgende sjekkereplikk: Vil du være med hjem å se på de andre luene mine?

10 kommentarer
    1. Klær skaper mannen, ingen tvil om det. Og ei lue på rette plass til rette tid er vel en vinnersak, ingen tvil om det. Og med den falske pelslua har du vel skaffet deg venner også blant pelsdyrmotstandere?

    2. Solide strikkede selbuvotter hører vel også med – det kan jo strikkes hjemme.
      Selv har jeg både vintage oilskin, og rød østerdalslue med klaffer og musespist skygge, samt en kasjettlue.

    3. For en herlig moterepotasje 🙂 🙂 Takk for at du holder oss oppdatert – sliter litt med å følge med på denslags trender 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg