Bekjempe høymolsyre

Som jeg tidligere har skrevet, kommer jeg til å legge ut de bloggbidragene jeg har hatt på trykk i Norsk Landbruk. Her kommer det første som sto på trykk 8. november 2012.

Bekjempe høymolsyre

Mange bruker store summer på å bekjempe dette utskjelte ugraset. Høymola skal bekjempes for enhver pris. Man kan jo spørre seg om ikke dette grenser inn til diskriminering av arten. Det kan godt være at dette strider mot internasjonale konvensjoner, og det vil vi vel ikke ha på oss? Selv har jeg bestemt meg for å se på høymola som en uutnyttet ressurs, og ikke bare et problem. Derfor har jeg tatt i bruk det gamle, tradisjonsrike redskapet sigd, eller skjørrå som vi sier på dialekt, og høstet inn høymole. Så har jeg bundet høymola sammen i passe store bunter, og jeg planlegger å selge buntene som julenek når det nærmer seg jul. Har også høstet noen bunter avblomstret geitrams, som jeg har bundet sammen på lignende vis. Tenker å selge høymola som vanlige nek til en pris av for eksempel 50 kr. Geitramsnekene vil jeg markedsføre som økologiske nek til 150 kr stykket.

Kan ikke skjønne annet enn at det må ligge et stort uutnyttet potensial i disse produktene. Så er det sikkert noen som vil innvende at småfuglene neppe vil spise av disse nye typene julenek. Nei, det kan godt være, men hvem har vel sett at de samme småfuglene spiser av de tradisjonelle havrenekene? I første omgang vil jeg selge dem ved den lokale butikke, Matkroken Bogen. Da vil jeg også kunne gi dem betegnelsen kortreiste nek (må ikke forveksles med å gifte seg med nabojenta). Jeg vil komme tilbake til saken når jeg har hatt utsalgsdag.


12 kommentarer
    1. Eg ha ailler vessta ætt d heita høymole på bokmål, så da ha eg lærd nå nytt idag.. 🙂 ha jo kailla d hæmmuggerl heile mett liv eg da 😉
      Flira einno tå kortreist nek!!

    2. Høymole og geiterams er nok skikkelig snacks for fuglene. Mine ville i alle fall ha satt stor pris på noen nek. 🙂
      Kjempefint at verdens beste blogg er tilbake!

    3. Man må passe seg for kortreiste nek altså på landet( altså potensielle nabofrøkner som koneemne som ikke er av det skarpeste slaget) 🙂

    4. Hvorfor i alle dager skal man bekjempe høymol (eller hemmulstælk som vi si i Selbu)?
      Huske fra mine yngre dager da kyrne fikk høy at de nærmest sloss om å få tak i tørka hemmulstælk, det er tydeligvis en delikatesse!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg