Valget i Nærøysund, og fortsettelsen

9. september stemte vi for aller første gang ved et kommunevalg i den nye kommunen Nærøysund. Etter en valgkamp som fortonte seg som et langt gjesp, der alle listet seg rundt filttøfler for ikke å tråkke noen på tærne, var det ganske så spennende å se hva resultatet ble. Ikke overraskende gjorde Arbeiderpartiet og deres ordførerkandidat Amund Hellesø, et meget godt valg. Det er også verdt å merke seg Venstres svært dårlige oppslutning, jeg tror ikke det bare skyldes den nasjonale trenden. Venstre på Vikna, med Bjørn Ola Holm i spissen, gjorde et brakvalg i 2015. Jeg kan ikke se annen forklaring på den svært markante tilbakegangen, enn det faktum at Venstre både lokalt og sentralt har tatt æren for “tvangssammenslåingen” av Nærøy og Vikna, har ført til at velgerne har straffet Venstre så hardt denne gangen. For de andre partiene har oppslutningen bare vært litt over/under forventet.

Om valgkampen var kjedelig og forutsigbar, så har ikke forhandlingene om posisjoner og verv vært det. Jeg må si at jeg ble forundret da resultatet ble klart. Jeg hadde forventet, sikkert i stor naivitet, at det ville bli en eller annen sentrum/venstre-allianse, eller en sentrum/høyre-allianse. Det er jo en grunn til at folk stiller for nettopp sitt parti. Ideologi må jo ligge i bunnen, og det gjør det også for mange velgere. Særlig når valgkampen var så lite engasjerende og oppklarende, velger mange parti ut fra ideologi, men også listetopp til en viss grad. Det siste nøt nok Amund Hellesø godt av. Da det ble klart at nettopp Hellesø ble ordfører, kom ikke det som noen overraskelse, det er egentlig bare rett og rimelig ut fra valgresultatet. Men at Terje Settenøy skulle bli varaordfører, forøvrig i helstilling, kom mye mer overraskende på. Og at han ble det med SV i ryggen må jeg si var et lite sjokk. Betyr ikke ideologi og grunnholdninger noe som helst lenger? Ikke at det er noe galt med Settenøy, men i Nærøysund representerer Frp og SV ytterpunktene på den politiske aksen. Jeg tror jeg ville følt meg holdt for narr om jeg hadde stemt SV, eller Frp for den saks skyld. Jeg kunne ikke ha forestilt meg at en stemme på SV, indirekte ville bli en stemme til Frp.

Men så viser det seg at det ikke var så enkelt likevel. Mye tyder på at forhandlerne fra SV ikke hadde mandat til å inngå den avtalen som de gjorde. Ja det ser ut som at ikke engang hele forhandlingutvalget var involvert i forhandlingene. Kun de to fra Vikna, listetopp Merethe Lervåg og Kjartan Tørum, sistnevnte helt fersk SVer etter at han meldte seg ut av Senterpartiet i skuffelse over å ikke bli nominert på deres liste, var involvert i prosessen. Bakgrunnen kan være at listetopp Lervåg ikke kom inn i det nye kommunestyret. Når slengere og personstemmer var talt opp, viste det seg at Frode Setran ble SV sin eneste representant i kommunestyret. For å sikre Lervåg en posisjon som leder for et av hovedutvalgene, inngikk Lervåg og Tørum denne avtalen, noe de gjorde uten mandat, ifølge leder i Nærøysund SV. Og etter et medlemsmøte i SV ble det klart at SV trekker seg fra avtalen, noe som Tørum og Lervåg åpenbart tar ille opp. Lervåg har meldt seg ut av partiet, og Tørum antyder at han gjør det samme. Forøvrig en øvelse han slett ikke er ukjent med, det blir vel andre gangen han forlater SV nå. Det som overrasker meg mest er Tørums dom over velgerne, det er velgernes feil at man har kommet opp i en situasjon der listetoppen ikke fikk plass. Men den situasjonen mener jeg SV må ta det fulle ansvaret for selv. De valgte å kumulere tre stykker på toppen av lista, og da vet de meget godt at velgerne avgjør hvem som kommer inn hvis de ikke får så mange som tre representanter. Og at de skulle få så mange som tre, kunne de faktisk ikke regne med. Velgerne tar aldri feil, så enkelt er det. Og om de benytter sin soleklare rett til å sette kryss ved sine favoritter, og eller føre opp slengere fra andre lister, fortjener ikke velgerne å bli refset av forsmådde kandidater. Tørum mer enn antyder at han mener dette nærmest er organisert på Nærøysida, mens man på Vikna har “respektert” de oppsatte listene. Hørt på maken, mener Tørum at velgerne skal la være å bruke sine demokratiske rettigheter? Og viser han da respekt for velgeren, den egentlige sjefen? Og er det særlig fruktbart å gjøre dette til en Nærøy/Vikna-konflikt, når valget ikke gikk helt som man hadde håpet på? Jeg tror ikke at det kommer noe godt ut av det.

Midt opp i dette er det en som ikke har ytret seg offentlig. Nemlig den som ble valgt inn som SV sin representant i kommunestyret, Frode Setran. Sikkert klokt av ham som situasjonen er nå. Frode er faktisk en klok og sindig mann, og jeg håper inderlig ikke at det spillet som har foregått, tar fra ham motivasjonen. Vi trenger politikere også av Frodes format. Han vil sikkert aldri bli den som roper høyest, eller den som lager de største overskriftene. Men heller jobbe mer i det stille, med velreflekterte svar på utfordringene. Frode er så respektert, også langt utenfor SV-kretser, at jeg på ingen måte er forundret over at han har fått mange “slengere”. Når Tørum antyder at det nærmest er snakk om valgfusk, eller organisert, så sier det bare noe om Tørum selv!

Og til alle som har blitt valgt inn i kommunestyret i Nærøysund. Var det virkelig sånt hastverk med å klargjøre alle posisjoner? Tok man seg tid til å reflektere aldri så lite på hva velgerne egentlig ville med sin stemmegivning?

Til slutt vil jeg ønske alle nye folkevalgte lykke til, jeg er (nesten) sikker på at dere alle vil gjøre deres beste for at Nærøysund blir en suksess.

3 kommentarer
    1. Takk, du kloke mann fra Årsetfjorden! Rosablogger er ikke din eneste karakteristikk. Dine analyser, gode språklige formuleringer etc, er i ypperste klasse på hva vi opplever av retorikk, innblikk og perspektiv på det samfunnet vi lever i her ute i vår region

    2. Velskrevet og en god analyse. Jeg stemmer ikke SV, men Frode Setran fikk min stemme likevel. Hendelsene etter valgdagen sier meg at den ikke var bortkastet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg