Torlaug og Morten ønsker å gi seg

 

Det profilerte kjøpmannsparet Torlaug og Morten Ulrichsen signaliserer nå at de ønsker å gi seg. Det gjør de i en facebookpost på Joker Bogens egen facebookside.

Joker Bogen som ligger i Bindal, helt på grensa til Nærøysund, har med årene blitt som en institusjon å regne. Butikken er vel kjent langt utenfor dens naturlige nedslagsfelt.

-Hvorfor ønsker dere nå å overlate den videre driften til andre?

Morten Ulrichsen svarer slik: -Helsa holder ikke lenger, vi føler at vi kommer til kort i forhold til det som kreves. Vi er heller ikke så unge lenger. Men vi er veldig opptatt av at butikken skal drives videre. Også derfor er det viktig for oss å få på plass nye drivere nå. Det er en mye bedre løsning enn at vi holder på til den dagen det sier stopp. Vi ønsker å få til en fin og kontrollert overgang til nye drivere. Og vi vil være veldig fleksible med hensyn til hvordan det skal foregå. Etter så mange år med butikkdrift, sitter vi jo med en ikke ubetydelig kunnskap på området. Den kunnskapen deler vi mer enn gjerne med nye drivere.

– Så det har ingenting å gjøre med at drifta går dårlig?

– På ingen måte, svarer Morten. –Vi har hatt en fin omsetningsøkning hvert år siden vi tok over, og særlig det siste året har vi hatt veldig hyggelige omsetningstall. Jeg er ikke i tvil om at butikken er liv laga også i framtida.

Torlaug Bartnes Ulrichsen har nærmest vokst opp i butikken som hennes far Olav Bartnes startet i 1966. Og etter endt utdanning har hun hatt alle sine arbeidsdager mellom hyllene og bak kassen. Godt over 40 år i jobben kan hun skilte med, de siste 10 årene som daglig leder, etter at de formelt tok over driften. – Jeg har aldri hatt noe ønske om å holde på like lenge som min far, han ga seg ikke før han var 87 år, sier Torlaug.

– Men når butikken har vært et fast og stort innslag i hverdagen din nesten hele livet, hva skal du fylle dagene med når du gir deg da?

– Det tror jeg kommer til å gå veldig bra, sier Torlaug. –Jeg har hobbyer som jeg har fått alt for liten tid til å dyrke. Jeg gleder meg til å bruke mer tid med symaskinen, og det kan også hende at jeg begynner å øve på toraderen igjen. Og så har jeg lyst til å dra på turer, ikke lange utenlandsreiser, men turer i nærområdet.

Også Morten gleder seg til å kunne bruke mer tid på ting som har blitt nedprioritert de siste årene. Og særlig å kunne tilbringe mer tid i «bestemorhuset» på Leka, ser han fram til.

– Hva vil dere savne mest den dagen dere er ute av driften?

– Uten tvil den daglige kontakten med alle de fantastisk hyggelige kundene våre, sier Torlaug. Og Morten sier seg helt enig, og legger til at han også kommer til å savne det å lage reklamevideoer for Jokertilbudene. – Kanskje lar de nye driverne meg få lov til å stikke innom av og til for et reklamestunt i ny og ne? undres Morten med et stort glis.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg