Marit Arnstad i Gutvik

Valgkampen begynner å nærme seg sitt mest intense snart. Lokalpolitikere over det ganske land er ute og møter velgerne, og rikspolitikerne reiser rundt og gir sine partifeller rundt om på store og små steder, drahjelp i kampen om velgernes gunst. De siste dagene har Senterpartiets parlamentariske leder vært i Ytre Namdal. Lørdag var hun på Leka og møtte folk der. Oppholdet ble avsluttet med stand ved fergeleiet i Gutvik. Eller rettere sagt kaffeslabberas med munter passiar om løst og fast, og store og små saker av både lokal og almen betydning. Ett tema Arnstad la mye vekt på var bredbåndsutbygging til de 10 % av befolkningen der selskapene ikke finner det økonomisk interessant å bygge ut uten offentlig støtte. Der ligger forøvrig Leka veldig godt an, i disse dager er det mange som får fiber inn i huset. Ordfører Per Helge Johansen sier at målet er at samtlige i Leka kommune skal ha tilgang til høyhastighets bredbånd i løpet av neste 4-årsperiode. Men hvor fort dette vil gå er avhengig av hvor mye som blir satt av til formålet på statsbudsjettet. Som mange vet, har Senterpartiet og Arbeiderpartiet helt andre summer til bredbånd i sine alternative budsjettforslag, enn dagens flertallregjering er villig til å avse. Bredbåndsutbygging er et spleiselag mellom staten, kommunene og utbyggerne. Selv bor jeg på andre siden av fjellet i forhold til Gutvik, der de i disse dager tar i bruk fiberkabelen, og jeg har ingen utsikter til å få annet enn det mobile bredbåndet jeg bruker i dag. Ikke så ofte at jeg misunner noen, men skikkelig bredbånd skulle jeg veldig gjerne ha hatt! Selv om man har kunnet lese om stormkast i Leka-politikken, er dette viktige området, bredbåndsutbygging altså, et område man har kommet langt med, og lyktes godt med.

Marit Arnstad flankeres av ordfører Per Helge Johansen og varaordfører Kristin Floa.
Godvær, kaffe og hjemmebakst gir bestandig god stemning.
Praten gikk livlig rundt bordet, eldreomsorg og barnehageproblematikk var blant temaene som Inger og Jarle Kjærstad tok opp.
Lekas varaordfører Kristin Floa i samtale med SP sin parlamentariske leder Marit Arnstad.
Inger Kjærstad, Magne Smenes og Ole Arnfinn Helmersen.
Marit Arnstad og Per Helge Johansen lytter til det Jarle Kjærstad har å si. Kjærstad har lang fartstid i politikken, og har fremdeles engasjementet i behold.
Selv måtte jeg selvfølgelig sikre meg et bilde med min favorittpolitiker, og det som jeg tipper blir Norges neste utenriksminister.
1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg