Kronprins i Senterpartiland – Jo Arne Kjøglum

Valgkampen rundt om i Namdalen har fått stor oppmerksomhet i lokalpressen, og ikke minst har søkelyset vært rettet mot hvem som har størst sjanser til å bli ordfører i de forskjellige kommunene. Men hvem som ligger an til å bli varaordfører, har det vært mindre oppmerksomhet rundt. Det er her jeg føler at jeg må ta ansvar. Jeg er ingen stor politisk analytiker, så derfor må jeg se til en kommune der ting virker nokså opplagt. Nemlig Høylandet, der gjorde Senterpartiet rent bord ved siste kommunevalg. Politiske kontroverser har vært helt fraværende, og ordfører Hege Nordheim Vikens posisjon er heller styrket enn svekket, siden forrige valg.

Derfor mener jeg å ha mine ord i behold når jeg anser Jo Arne Kjøglum som en av de aller mest sannsynlige kandidatene til å bekle et varaordførerverv i kommende fireårsperiode. Han sitter ikke i kommunestyret nå, men tidligere har han to perioder som kommunestyrerepresentant. Han er også leder i Høylandet Senterparti. Han benekter at han aktivt har jobbet for posisjonen bak Nordheim Viken på lista, noen gir seg i politikken nå, og mange mente da at det var på tide at han inntok plassen bak sittende ordfører på lista nå. Men han innrømmer at han gleder seg til å drive med politikk i kommunestyret igjen. – Det er spennende og givende å være med å bygge lokalsamfunnet. Og Høylandet er en kommune der det i all hovedsak hersker ro og fred, og ikke minst er det en kommune det er godt å bo i. Og det har han tenkt å bidra til blir status framover også.

På spørsmål om han går rundt med en ordfører i magen, sier han at det gjør han overhodet ikke. Kona Hilde bryter da inn og sier at hun håper at Hege Nordheim Viken aldri slutter som ordfører. Hvis Jo Arne blir ordfører, må jo jeg sikkert tenke over alt jeg sier og gjør. For da blir jeg jo på en måte førstedame, nei, jeg vil heller være andredame, sier Hilde med sitt velkjente glimt i øyet. Jo Arne har likevel en bekymring knyttet til Hege Nordheim Viken. – Hun er så dyktig, og anerkjent i vide kretser etterhvert, at jeg blir ikke overrasket om hun blir hentet til en jobb i regjeringsapparatet hvis det blir regjeringsskifte om to år. Han beroliger Hilde med at det ikke er automatikk i at han blir ordfører om så skulle skje. Men han er også nøye med å understreke at det skal være valg før posisjoner kan fordeles. Men han innrømmer at han både tror og håper at Senterpartiet gjør et godt valg på Høylandet også denne gangen.

Jo Arne er melkebonde utenom politikken, med forholdsvis nytt robotfjøs på Kjøglum, et steinkast unna sentrum på Høylandet. Et fjøs han realiserte med stor egeninnsats. Der bor han sammen med Hilde, en sønn og en datter. Når jeg legger til at de også kjører Volvo, så er de nærmest inkarnasjonen på en kjernefamilie.

For egen regning må jeg legge til at Høylandets innbyggere ikke behøver å bekymre seg det aller minste om Viken skulle rykke opp i rikspolitikken, og Jo Arne Kjøglum skulle bli ordfører. For her snakker vi om en mann med begge beina solid plantet på moder jord, en lun og fin fyr som som det åpenbart vil være lett å samarbeide med, både for partifeller og politiske motstandere.

Og Hilde, jeg er sikker på at du kommer til å bli en super andredame!

Jo Arne Kjøglum trenger ikke å bruke så mye overtalelse for å få kona Hilde Kyllos stemme.
Hilde leser høyt fra Jo Arnes valgappell i valgbrosjyren fra Høylandet Senterparti. Sjelden har et valgkampskrift blitt lest med en sånn innlevelse.
På hjemmebane er Jo Arne vant til å være varaordfører, og han har ofte oppgaven med å servere Hilde det hun vil ha. Her får hun både kaffe og valgmateriell.
Jo Arne liker sin partileders kaffekoppstrategi.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg