Hva skjedde i Nærøysund

Ja hva skjedde egentlig i Nærøysund etter at valgresultatet ble klart? Mye har kanskje druknet litt i støyen av oppstyret i SV, som jeg har kommentert nokså grundig i et tidligere innlegg. Etterhvert har det kommet små informasjonsdrypp fra forskjellige hold, slik at man begynner å få et litt klarere bilde av hva som skjedde da Ap fikk ordfører og Frp fikk varaordfører. Dette i en mildt sagt oppsiktsvekkende allianse bestående av Ap, Frp, Krf og SV. SV trakk seg som kjent fra avtalen etter internt opprør. Det jeg allikevel stusser over, er at nesten alle andre mulige konstellasjoner hadde sett mer naturlig ut. Det virker nesten som det har vært panikk med å få på plass et flertall før noen andre kunne tenkes å gjøre det. Frp sin påtroppende varaordfører bekrefter langt på veg dette. Jeg leser også at han skriver at det er snakk om et valgteknisk samarbeid. Da stemmer det ikke at man har blitt enig om f.eks. reduksjon av eiendomsskatten? I mitt hode hadde et samarbeid mellom Arbeiderpartiet og Senterpartiet vært det mest naturlige etter både valgresultat og politisk slektskap. Til Adressa sier Ap sin påtroppende ordfører at de ikke fikk noen henvendelse fra Sp. Og da oppfatter jeg det sånn at han heller ikke har tatt kontakt med Sp. Det antydes også at Høyre, som stilte med ordførerkandidat, ikke ville være med i noen konstellasjon hvis de ikke fikk ordføreren. Varaordfører i full stilling var ikke av interesse. Det hele ser ut som et spill om ordførermakt og posisjoner. Et spill som noen tapte så det sang, og andre vant. Den største vinneren er utvilsomt Frp sin listetopp Terje Settenøy, han behersket spillet best denne gangen, i og med at han hadde tilbud om varaordførerstillingen både av Ap og Sp.

Det jeg ønsker meg nå, er at alle parter og partier kan være ærlige om hva som skjedde. Som velger er jeg frustrert, forundret og ikke minst svært skuffet over at velgernes mandat ble omsatt i et spill som mest av alt er uverdig. Spørmålene er mange. Hva synes Ap-velgerne om at det ikke ble tatt kontakt med Sp? Og hva synes de om at Ap har plassert Frp i fulltids politisk stilling? Hva synes Sp sine velgere om at man ikke ville snakke med Ap om maktfordelingen? Og at også de var villige til å gi Frp varaordførerjobben? Hva med Høyres velgere, er de tilfreds med at de ikke var interessert i å bekle varaordførerstillingen? Altså en av to heltidsstillinger som politiker i Nærøysund. Det går også an å lure på om alle Frp sine velgere er bekvemme med utfallet, selv om de framstår som vinnerne i spillet.

Det blir fra flere hold framholdt at i lokalpolitikken har ideologi ingen ting å si. Derfor kan alle samarbeide med alle. Dette skjønner jeg ikke helt, hva er da vitsen med politiske partier i lokalpolitikken? Jeg tror at man undervurderer mange velgere når man har denne holdningen. Greit nok at man samarbeider om de sakene som fortløpende behandles, men her er det snakk om å fordele betydelig politisk makt og innflytelse.Jeg er ingen dogmatisk ideolog, men det går tross alt en grense gjennom tilværelsen, for å sitere en kjent Høirekvinne fra Øvre Singsaker. Og for meg går det en grense ved Frp, det har ingenting å gjøre med om Terje Settenøy er en hyggelig og dyktig fyr eller ikke. Det hadde ikke hjulpet uansett hvor hyggelig og dyktig han hadde vært. Jeg  ville aldri stemt Frp, og jeg kan heller ikke stemme på et parti som uten å blunke gir Frp stor makt og innflytelse. Særlig når det slett ikke var nødvendig. Hadde man ikke lagt denne kabalen i det som virker som panikkartet hastverk, hadde mange konstellasjoner vært mulig. Ut fra valgresultatet hadde det neppe kommet særlig sterke reaksjoner fra noe hold hvis Amund Hellesø hadde blitt ordfører, og Espen Lauritzen hadde inntatt varaordførerstolen. Jeg kan bare beklage, men jeg synes velgernes mandat er forvaltet på verst tenkelig måte!

Jeg har stemt ved samtlige valg siden jeg fikk stemmerett for snart 40 år siden. Og det har vært lystbetont. Nå kjenner jeg at jeg mister lysten. Hadde det vært kommunevalg i morgen, hadde jeg blitt hjemme. Og det føles trist!

Skjermdump fra Namdalsavisa.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg