Ekstremværet Elsa

Også vi har hatt besøk av ekstremværet Elsa i dag. Nå var det vel kanskje ikke så ekstremt da, nesten vindstille, og heller ikke nedbør å snakke om. Men floa, eller tidevannet, var høyt ja. Men jeg kan ikke forestille meg at det gjorde skade av betydning her omkring. Det hjalp jo godt på at det var så stille vær. Selv om det ikke er ofte at sjøen er så høy som i dag, har jeg et bestemt inntrykk av at høyt tidevann er et stadig oftere inntreffende fenomen, tidligere var det kanskje en gang hver vinter at floa nådde opp i gjerdet jeg har langs fjorden. Nå skjer det ofte på vinteren, og av og til også om sommeren. Det skjedde aldri for noen år tilbake.

Gjerdestolpene på ungdyrbeitet mitt var såvidt synlige. Vanligvis står de godt innpå tørt land.
Høyspentstolpen sto langt ut vatnet i dag. Bak den ligger Laupvollskjæret, som svært sjelden er overflødd, men i dag var det borte.
Sjøen kom helt opp til noen av bygningene hos Bogen Feriehus.
Flytebryggene var vanskelig tilgjengelig i dag.
Selveste Morten Ulrichsen kunne observeres ute på ATV for å beskue storfloa.
Sløyebenken hos Bogen Feriehus.
Saltvatn som lå på parkeringsplassen.

Man får assosiasjoner til mangroveskog i langt sydligere strøk enn her.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg