Dyras ve og vel

Denne vinteren setter Tine søkelyset på dyrevelferd. Ikke nødvendigvis fordi norske kyr har det så ille, men fordi det bestandig går an å gjøre ting enda bedre. Mye er veldig bra i norsk husdyrhold, men det er ingen grunn til å lene seg tilbake og si at alt er såre vel. Det er bakgrunnen for at Tine kjører et opplegg med møter der rådgivere i Tine-systemet møter bønder og andre som har ansvar for husdyr. Møtene er lagt opp for informasjon, diskusjon, dialog og bevisstgjøring. I går deltok jeg på et sånt møte, der rådgivere, tillitsvalgte og vanlige Tine-bønder møttes til kveldsmat og konstruktiv diskusjon om dyrevelferd. Et meget godt møte etter min oppfatning, ikke minst takket være gode innledninger og foredrag, og mange gode innspill og tanker fra engasjerte bønder. Bare det å ta opp og snakke om temaet, fører til høyere bevissthet og oppmerksomhet omkring dyrenes ve og vel. Så dette er både viktig og prisverdig fra Tine.

Veterinær og rådgiver i Tine, Lena Inderdal, snakket engasjert om dyrevelferd, og engasjerte forsamlingen til meget god diskusjon og refleksjon over temaet.
Leder i Ytre Namdal produsentlag, Lars Kirkeby-Garstad, ønsket velkommen og innledet møtet.
Rådsmedlem og leder av eierutvalget Midt, Jørn Vaag fra Snåsa, holdt også innledning om temaet dyrevelferd, og fikk også oppmerksomheten fra kjøkkengjengen i UL Fønix, som serverte kveldsmat til de frammøtte.
Far og sønn Kjærstad fra Gutvik, var som vanlig i godt humør.
Mange Lekaværinger hadde tatt turen over fjorden for å få med seg dette møtet.
Lydhør og engasjert forsamling.
Bindalingen Espen Hald er en forsiktig type, så han ville heller ha fokus på heftet enn sin egen person.
Tines superrådgiver Aslaug Vevstad Aune rundet av møtet.
1 kommentar
    1. Viktig tema, Terje! Dessverre er det også bønder som ønsker dyrevernnemnd og mattilsyn dit peppern gror (eller enda lenger). Det fikk jeg selv erfare i et møte nylig, da jeg ble stilt i gapestokk og ikke kunne ta til motmæle (annet enn “det kjenner jeg meg ikke igjen i” osv) pga taushetsplikt (jeg sitter i dyrevernnemnda), mens jeg måtte høre på den ene røverhistorien etter den andre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg