Bogen bru, hyggelig minne

På denne sure, kalde og regntunge septemberdagen er det utrolig hyggelig å se tilbake på samme dag for fem år siden. Da markerte vi 50-årsjubileumet for Bogen bru med bruløp, kakefest og trivelig samvær i Bogen. Hele 213 stykker deltok i løpet over brua. Noen brukte noen få sekunder, mens andre brukte noen minutter. Været var helt annerledes enn i dag, det var sol, vindstille og 20 grader. Jeg har kikket gjennom bildene fra dagen, og det slår meg at alle var i strålende humør, og jeg blir påminnet om hvor utrolig vellykket det hele var. Samtidig er det vemodig å se at ganske mange som deltok denne dagen, har gått bort i løpet av årene som har gått. For noen av dem, ble denne dagen en fin anledning til å mimre om tiden da brua ble bygd, og å fortelle historier fra den tida. Og vi ble alle minnet på hvilken samferdselsmessig revolusjon som skjedde i vårt distrikt på 1960-tallet, med nye veger, bruer og Lekaferga.

Startskuddet har gått, og 213 mennesker i alle aldre setter seg i bevegelse over brua.
Min kjære svoger Thore Bakken kjørte 50 mil fra Alvdal med sin grøne Lada, kun for å gi meg standsmessig skyss til brufesten.
Morten Ulrichsen ankom minst like standsmessig, med tuba i sidevogna. Korpsmusikk var en selvfølgelig del av feiringa.
Folkemengden beveger seg fra Nordland over til startpunktet i Trøndelag.
Jeg tror samtlige deltakere gjennomførte løpet med et smil om munnen.
Etter løpet var det klart for brukake og bålkaffe.
Her legger Hilde Bogen Dolmen siste hånd på verket. Også brukaka var et dugnadsprosjekt.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg