Nærøy kommunes grenseløse inkompetanse

Det hele begynte med et brev som jeg syntes var ganske festlig. Da vi fikk vegnummer her i fjorden, fikk vi også et brev der det sto at vi mellom annet var tildelt adressen Årsetvegen 377. Det eneste som kunne matche denne adressen, er et gammelt reveskur som står der. Jeg syntes det hele var morsomt, og utstyrte reveskuret med vegnummer i fjorhøst. Fullt så morsomt syntes jeg ikke det var da vi fikk utskrevet eiendomsskatt på den samme adressen, men da på et bolighus som angivelig skulle stå der. Der står det vitterlig ikke noe bolighus, så jeg ringte Nærøy kommune og gjorde dem oppmerksom på feilen. Etter mye fram og tilbake, viste det seg at takstmannen, som åpenbart er fullstendig inkompetent, hadde avfotografert min nabos hus, og diktet opp plasseringen Årsetvegen 377. Bildematerialet viste at samme hus plutselig hadde fått to forskjellige adresser og eiere. Fra kommunens side ble jeg forsikret om at denne blemmen skulle det ryddes opp i, og at jeg ikke behøvde å tenke mer på det. 

Så kom fakturaene for eiendomsskatten. Og da var det også faktura på eiendomsskatt for Årsetvegen 377. Jeg tok atter en gang telefonisk kontakt med kommunen. Og NÅ skulle det ryddes opp i tullet. De måtte bare ha litt tid. Men jeg fikk ganske rast tilbakemelding om at nå var feilen rettet. De gikk riktignok ikke med på at det aldri hadde stått noe hus på adressen, men de strakk seg til å godta at huset var revet. Jeg måtte selvfølgelig lattermildt protestere på dette, men i for seg spiller det jo ingen rolle for meg hvordan byråkratiet retter opp sine blemmer. Det viktigste for meg var forsikringen om at jeg bare kunne se bort fra fakturaen. Dette skulle jeg ikke høre mer  om. Så jeg rev regningen i biter og kastet den, og satte det hele på kontoen for merkelige tildragelser man kommer borti i løpet av livet. 

Men i dag ble det ikke morsomt lenger. Da dumpet det nemlig et inkassovarsel ned i postkassen vår. Nærøy kommune krever fortsatt eiendomsskatt for en bygning som en idiot av en takstmann har diktet opp. Og som jeg to ganger, etter lange og grundige telefonsamtaler, har blitt forsikret om at jeg bare kunne se bort fra. Hva er det som foregår i Nærøy kommune, sender man ut krav som en kataloghai i håp om at det går under folks radar, og at man i vanvare skal betale? Hvis dette er representativt for det arbeidet kommunen og det inkompetente taktseringsfirmaet gjør med eiendomskatteinnkrevingen, så er det intet mindre enn en skandale. Man kan faktisk ikke holde på sånn, selv en kommune må kunne ha et minimum av kvalitet i det man holder på med. Det skulle tatt seg ut om jeg som privat næringsdrivende hadde opptrådt på denne måten.

Det eneste som er helt sikkert, er at jeg kommer ikke til å foreta meg noe som helst overfor Nærøy kommune, det er fullstendig nytteløst og bortkastet tid. Og jeg kommer selvfølgelig heller ikke til å betale et fullstendig uberettiget krav. Så får de bare kaste bort penger på å sende kravet til inkasso, og drite seg ut enda mer. Sorry Nærøy, med dette inkassovarselet, then you lost me! 

For 20 år siden så jeg filmen Fucking Åmål. En av replikkene husker jeg fortsatt: “Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-Åmål? Jeg skal ikke omskrive det, men jeg er fristet. Og, Bindal, jeg er mer enn klar for dere!!!!

Det hele begynte ganske morsomt, men det har etterhvert blitt mindre og mindre gøy.

Normalt ville et sånt varsel gjort meg litt flau, men dette får meg til å se rødt. Det er å sammenligne med svindelforsøk.

3 kommentarer
    1. Som vanlig humrer jeg godt for meg sjøl når jeg leser din herlige tekster om skjemt og alvor, Terje.
      Er redd jeg må skuffe deg hvis du håper på god byråkratisk behandling i Bindal. Jeg har (heldigvis) ikke en like idiotisk sak ang. eiendomskatt, men nok til at jeg klagde skriftlig. Det eneste kommunen har gitt meg, er en kort muntlig kommentar på at behandlingstida for klagen er nærmest uendelig. Nå har det gått over ett år.
      Men la ikke dette skremme deg. Du er hjertelig velkommen til Bindal 🙂

    2. Du bør ikke forholde deg passiv til inkassovarselet, men sende et brev om at kravet bestrides.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg