Adrian og Bendik reddet julemarsjen

Helt siden tidlig på 90-tallet har det vært tradisjon for å gå fra Horsfjord til Gutvik på kvelden 6. juledag. Målet for marsjen har hele tiden vært Gutvik Skytterlags tradisjonelle bygdafest på Gutvik grendehus. De siste årene har oppslutningen om marsjen vært varierende og gjennomgående dalende. Det samme har oppslutningen om skytterlagsfesten vært. Opptil flere ganger har festen gått med underskudd, og etter fjorårets marsj med kun 12 deltakere, og ganske så festdeltakere, så ikke skytterlaget seg i stand til å risikere å måtte betale for arrangere fest en gang til. Og dermed hadde vi heller ikke noe mål for 6. dags julemarsj lenger. Jeg, og flere med meg ble veldig lei oss for dette. Selv har jeg ikke stått over en enste av disse turene siden jeg ble med på moroa et par år etter oppstarten. Men så kom redningen, og det var ungdommen som skjønte hvilken verdifull tradisjon vi var i ferd med å miste. Vår alles sangstjerne, og lokalmiljøentusiast, Adrian Jørgensen allierte seg seg med Bendik Hass Kjærstad fra Gutvik, de leide grendehuset, organiserte hele opplegget inklusive bålbrenning og gløggservering halvveis i turen, og stilte med musikk på festen. Og ikke minst gikk de ut på sosiale medier og oppfordret folk til å stille opp. Og folk stilte virkelig opp, som i storhetstiden kom det buss fra Gravvik, og både unge og ikke fullt så unge stilte opp og gikk. I overkant av 70 festglade gikk turen, og det tror jeg er det nest høyeste deltakerantallet noen gang. Været var fantastisk, et par minusgrader, klart og måneskinn, og med nysnø i trærne var det som å vandre gjennom et idyllisk julekort. Festen ble akkurat som den skal være, fantastisk stemning både i garderoben på loftet og i salen der dansen foregikk. Stor honnør til Adrian og Bendik og deres medhjelpere for at dere berget en av våre aller hyggeligste juletradisjoner, og det sier vel også noe om disse gutta at hele overskuddet fra kvelden gikk til Gutvik Skytterlag, som en gest for alle festene de har holdt for oss, dessverre også med underskudd flere av de siste årene. Jeg håper inderlig at tradisjonen nå er reddet, for dette har jeg tenkt å være med på så lenge jeg har føtter som er i stand til å bære meg de 8 kilometerne fra Horsfjord til Gutvik!

Adrian ønsket de rundt 70 festglade marsjdeltagerne velkommen på parkeringsplassen på Vonheim.

Et knippe glade marsjgjengere like før avmarsj.

Ola Marius Hanssen flyttet til Gutvik et døgn før festmarsjen, og syntes det var stas å gå fra sin gamle heimbygd, til sin nye.

Ved bålplassen i Horsfjordbotnet, underholdt en av Bindal mest særegne musikere, Kristine Kjeldsand, både Adrian og alle andre med fiolinspill av kjent og kjært merke.

Vel framme i Gutvik grendehus ønsket initiativtakerne Adrian Jørgensen og Bendik Hass Kjærstad velkommen til en hyggelig romjulskveld med musikk, dans og hyggelig samvær.

Tradisjonen tro ble festlighetene innledet med polonese, Maren Dolmen og Lars Berg Hansen ledet an i polonesen.

Polonese er grovt undervurdert som danseform.

Enda mer polonese.

Og enda litt mer polonese.

Mona Øvergård, Marianne Øvergård Berg Hansen, John Arne Engan og Signar Berg Hansen har gått 6.dagsmarsjen til Gutvik utallige ganger. Helt unødvendig å si at de var strålende fornøyd med at det ble marsj i år også.

Julie Rosenvinge Moe og Ida Renate Nubdal Busch hjalp til på kjøkkenet, og det så ikke ut til at det gikk ut over humøret.

Edgar Hermanstad Dahl, Adrian Jørgensen og Karl Petter Aarseth Nordbøe sørget for festmusikk av beste merke.

I år, som alle andre år, var stemningen i garderoben på loftet på grendehuset på topp. Der blir resten av spekemat, gløgg og andre godsaker fortært før man kaster seg ut i dans og andre aktiviteter.

Jaggu traff jeg selveste Tanita Wassås Kveinå også. Tanita var den første i riksmedia som skrev om bloggen min, den gangen hun jobbet i Dagbladet. Etter det har hun blant annet vært reporter i NRK Dagsnytt. Nå jobber hun for norske bønder, i Norturas kommunikasjonsavdeling! Mest oppsiktsvekkende er det at hun er Adrian Jørgensens tante!!!

4 kommentarer
    1. Hurra for ungdommen! Jeg så Adrian på TV nylig, og hevdet overfor mannen min at jeg “kjente” ham (fra bloggen din 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg