Metropolen Namsos

Noen få ganger krever omstendighetene at jeg besøker regionens desidert største by, Namsos. Og jeg innrømmer glatt at jeg syns det er alt for store forhold for meg der. Jeg hadde aldri i livet klart å finne fram på egen hånd, sannsynligvis hadde jeg rotet meg bort i vrimmelen og gått til grunne i byens undergrunn. Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg garantert trodd at Namsos var Norges, ja kanskje verdens største by. Heldigvis har jeg bestandig med meg reisefølge som kan geleide meg gjennom storbyens uforståelige vrimmel. I går var jeg på en bytur, og bildene under viser med all tydelighet mitt poeng. Byen ER stor, livet i byens gater og butikker ER hektisk og pulserende, og inntrykkene er overveldende for en enkel bonde fra ytterst i Ytter-Namdalen. Eksotisk å oppleve, men utrolig godt å komme heim igjen til en roligere livsrytme.

Trafikkbildet er tildels uoversiktlig, komplekst og svært forvirrende for meg. Glad for at jeg slapp å kjøre selv.

I gamlebyen midt i sentrum er det hektisk handel og stor aktivitet nå i førjulstida.

Namsos sitt sagnomsuste byfjell Klompen. Hvis man tar turen opp ditt nå i førjulstida, kan man få øye på det gigantiske juletreet som står der.

Stort å få gå på Felleskjøpet å handle silfilt til melkeanlegget.

Namsos Storsenter er et kapittel for seg selv, her har vi parkert bilen på taket til et parkeringshus. Her hos oss parkerer vi aldri på taket.

Inni Storsentret har de en butikk som er full av for eksempel kjøpsprit.

Mange klesbutikker er det også inni senteret, og utenfor dem er det plassert komfortable benker der slitne mannfolk kan slappe av mens kona er på shopping.

I gangen i Storsentret har det blitt parkert en uregistrert bil, veldig fin bil altså.

I byens Chinatown bevilget vi oss eksotisk kinamat til middag. Byen vrimler av spisesteder med mat fra alle verdenshjørner. Hvis verden har hjørner da?

Som seg hør og bør når det er kinamat, kinakålen setter en nydelig spiss på måltidet.

Hvor alle bilene i Namsos kommer fra, er langt over min fatteevne.

Utpå ettermiddagen tetner trafikken seg ytterligere til, det er nærmest kaos.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg