Posten passer på

For rundt en uke siden fikk jeg et brev i postkassen, og frampå brevet var det et stempel som forkynte at portoen var kontrollert, og at brevet var underfrankert. 11,50 sto det på frimerket, så avsenderen har enten satt på feil frimerke, eller glemt å skrive på en B på konvolutten. Jeg tenkte ærlig talt ikke mer på det, men åpnet naturligvis brevet. Der var det ei regning, og den har jeg rutinemessig lagt inn på forfall i nettbanken. Men så, etter en uke, får jeg et nytt brev i postkassen, denne gangen fra Posten Norge AS. De hadde registrert at min bedrift hadde mottatt en underfrankert sending. Og hvis jeg valgte å beholde sendingen, måtte jeg betale manglende porto, tilleggsporto og ekspedisjonskostnad. Tilsammen hadde manglende porto på skarve 1 krone og 50 øre, vokst til 66 kroner og 50 øre. Fakturaen ville bli frafalt hvis jeg sendte brevet uåpnet til Bring og Postens Kundeservice. Men det går jo ikke, jeg har jo forlengst åpnet brevet. Det kunne de kanskje opplyst om med en gang. Jeg skal selvfølgelig betale de 66 kronene og 50 øre, ved nærmere ettertanke skal jeg betale 67 kroner. Posten går visst ikke så veldig godt, så det kommer sikkert godt med. Det kan jo hende at det skaper forvirring hvis jeg betaler 50 øre for mye, men det får stå sin prøve. Ettersom posten mener at brevet var til min bedrift, jeg er jo selvstendig næringsdrivende, skal jeg legge det i regnskapet, da får jeg igjen momsen i det minste.

Denne nokså morsomme hendelsen har satt meg på en veldig god ide. De fleste av oss har en eller annen som vi ikke liker så veldig godt. For å plage disse, bare litt altså, så kan man sende dem anonyme brev, helt uten plagsomt innhold altså, men med litt for lite porto. Da får mottakeren svi bitte litt, og samtidig bidrar man til at Posten Norge AS får styrket økonomien i en vanskelig tid. Snakk om å slå to fluer i en smekk!

Egentlig syns jeg det hele er ustyrtelig morsomt.

For omtrent en uke siden fikk jeg dette brevet i poskassen. På frimerket står det “Rådyr”, det skulle kanskje stått “rådyrt”.

Det skal posten ha, de lager fine fakturaer. Ekstra morsomt at Posten har sendt brevet til 7970 Kolvereid, mens min postadresse er 7990 Naustbukta. 

1 kommentar
    1. SÅÅÅ kjedelig med straffeporto!!! En nevø av meg var (for et par år siden) hos fotograf og foreviget den lille arvingen. Bestilte samtidig bildene montert i julekort, med konvolutt. Tok det for gitt at fotobutikken holdt seg innen vektgrensa for laveste porto, men spurte for sikkerhets skyld da han postla brevene. Fikk beskjed om at de var akkurat innenfor. Så fikk jeg, og hele familien en flott julehilsen… påklistret underfrankert. Heldigvis kom det aldri noe krav om straffeporto. Kanskje var det FRIMERKET som gjorde at brevene ble litt for tunge? Hi, hi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg