Sensasjonelt arkeologisk funn

For kort tid siden ble det funnet ei øks fra vikingetida på eiendommen til Namdalsavisas villmannsjournalist Birger Aarmo. Funnet blir betegnet som sensasjonelt. Mindre sensasjonelt tror jeg ikke mitt funn av det jeg er ganske sikker på er et spett. I likhet med øksa, har spettet lange tradisjoner i Norge. Faktisk vil jeg si, med klar referanse til dagens verdidebatt, at spettet har en helt spesiell plass i det opprinnelige norske verdigrunnlaget. Dette er en verdi som som er under sterkt press i dag, hvis vi ikke passer på, kan vi risikere å miste spettet som en grunnleggende norsk verdi. Hvor mange innvandrere og asylsøkere er det egentlig som bringer med seg et spett i bagasjen? Om spettet jeg fant i veigrøfta nå, etter at flomvann har vasket det fram, er fra vikingetida, eller om det stammer fra vegarbeid på 50- eller 60-tallet, kan jeg ikke sikkert si. Men i begge tilfeller snakker vi om sentrale historiske epoker i norsk historie. Så jeg fastslår uten videre at dette spettet har stor kulturhistorisk verdi, at det sier noe vesentlig om tilblivelsen av vår norske kultur og sivilisasjon.

Her poserer jeg stolt med spettet som jeg betrakter som mitt hittil største arkeologiske funn.

På Birger Aarmos eiendom på Kongsmoen ble det nylig funnet ei øks fra vikingetida, spettet jeg fant er nok helt på høyde med dette funnet.

Ingen kan beskylde dette spettet for å være framstilt i rustfritt stål.

Her i denne veigrøfta har sommerens store vannmengder skylt vekk jorda som dekket over spettet.

Alt tyder på at spettet er velbrukt.

Tommelen opp for at jeg får besøk av både fylkesarkeologen og Sigmund Alsaker fra Kystmuseet, og gjerne Ørjan Kvaløy også!

3 kommentarer
    1. Det spørs hva riksantikvaren sier til dette da, Terje. Det er ikke bare fritt frem å plukke opp det man finner, enten man graver det frem selv, eller flomvannet avdekker det. 🙂 Tror du man “slo plenen” med spett i vikingetiden eller på 50-60-tallet, eller er dette en forholdsvis ny norsk kulturtradisjon, oppfunnet av deg??

    2. Bente: Jeg satser på at dette er å regne som et “løsfunn”, så da går det nok bra 🙂 Å slå plenen med spett er av forholdsvis ny dato. En god illustrasjon på at norsk kultur er i stadig endring 🙂

    3. Hmm. Trur nok du er i problemer nå Terje. Det der er nok ett spyd i fra jernalderen og skulle nok ikke blitt gravd opp av andre en riksantikvaren i egen høye person!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg