Johnny Cash/June Carter på norsk

Sommeren er festivaltid. Nå er vel ikke jeg noen typisk festivalgjenger, men en og annen konserten får jeg med meg. Og et absolutt must er teltkonserten under Rootsfestivalen i Brønnøysund, når Trond Sverre Horn og Anita Bøygard spiller sin Johnny Cash/June Carter-tribute. Og i år hadde de tatt skrittet helt ut og oversatt tekstene til norsk. Og ikke bare til norsk, men til brønnøydialekt og hallingdialekt. Etter min ringe forstand var dette et svært vellykket grep. De to har hele vegen hatt et suverent grep om denne musikken, men nå har de for alvor gjort det til sitt eget. De to fabelaktige artistene identifiser seg sterkt med Johnny Cash og June Carters kjærlighetshistorie, og det kommer enda tydeligere fram når tekstene er norske. Når man er på en Horn/Bøygard-konsert, er det ikke godt  vite hva som er Cash/Carter og hva som er Horn/Bøygard. Men det er heller ikke så nøye, for det som framføres fra scenen er så ekte, så varmt og tvers gjennom ordentlig, at det gjør noe med deg. Det handler om kjærlighet, glede, smerte og det livet ellers har å by på. Og når de to har et band, Stålfolket, som er så gjennomført profesjonelle og flinke, blir disse konsertene store opplevelser for tilhørerne. Eneste lille minus med konserten var at vokalen var mixet litt lavt, og at en del av publikum nok hadde kost seg med litt for mye festivalpils, men dette blir for bagateller å regne. Dette var enestående, og jeg gleder meg virkelig til Horn/Bøygard har vært i studio og spilt inn denne musikken. Og jeg kan knapt vente på neste mulighet til å høre dem live. Håper ikke at jeg må vente til neste Roots. Det blir i så fall et langt år!


Både Trond og Anita har fantastiske stemmer, og det lyder utrolig vakkert når de synger sammen.


I tillegg til å synge vakkert, utstråler Anita en varme som får en til å glemme at utenfor teltet er det kun 10-12 sure varmegrader.


Når Trond Sverre synger Johnny Cash sin “Hurt” i norsk versjon, med tittelen “Sjå på me no”, er det ikke fritt for at det kommer både en og to tårer i øyekroken.


Trond Sverre har usedvanlig god kontakt med publikum, og gir dem virkelig valuta for pengene.


Gitarist Arne Flatmo, fantastisk sådann, koser seg åpenbart på scenen sammen med Trond Sverre, Anita og resten av Stålfolket.


Bassister er som oftest veldig kule, Freddy Aspmark er intet unntak.


Stig Hollup er en svært begavet og mye benyttet gitarist, og jeg må nesten nevne at hans far er min tremenning!


Teltet var stuvende fullt av et entusiastisk publikum under konserten.


Til stående og langvarig applaus, takket Trond Og Anita og Stålfolket for seg. Fra venstre, Arne Flatmo, Roger Svartvatn, Trond Sverre Horn, Anita Bøygard, Freddy Aspmark og Stig Hollup.


Etter konserten var vi så heldige å få treffe Trond og Anita og fikk både tatt bilder og slått av en prat. 


Mange kom bort og ville hilse på etter konserten, men ingen hadde så stilige sko som Trond Sverre.


Selvfølgelig fikk jeg mast meg til et bilde sammen med Trond og Anita.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg