Opptog for norsk landbruk

For første gang i livet gikk jeg i demonstrasjonstog i går. Jeg var med på Opptog for norsk landbruk i Oslo, sammen med 3-4000 andre bønder og støttespillere. Foranledningen var bruddet i jordbruksforhandlingene, og statens tilbud som vil gi bønder halvparten av inntektsveksten til andre grupper. Og det like etter at Stortinget har vedtatt at inntektsgapet skal reduseres.Derfor samlet bønder og støttespillere seg til stormønstring mot regjeringens politikk overfor landbruket. Og kampviljen var det ingen ting å si på. Arrangementet startet med konsert og appeller i bakgården i Landbrukskvartalet. Selv ble jeg vist den store ære å få lov til å være blant de som fikk noen minutter på scenen. Aldri har jeg vel følt meg mer som spurv i tranedans, men for en følelse det var å få snakke til et så stort og vennligsinnet publikum. Demonstrasjonstoget til Stortinget, og det fantastiske arrangementet der, var en stor opplevelse. Overalt langs ruta var det folk som viste tommelen opp, applauderte og uttrykte støtte. Kun et par stykker viste sitt mishag som jeg kunne registrere. Arrangementet ved Stortinget, med artister som Sigrid Moldestad, Ravi og Frode Alnæs, ble mesterlig ledet av en opplagt Åsmund Nordstoga, bonde og artist fra Vinje i Telemark. Også her var det en rekke appeller som høstet stor applaus og jubel. Et unntak var Landbruksminister Jon Georg Dale som ble møtt med talende stillhet etter sitt innlegg. Det hele ble avsluttet med sluttappell fra Bondelagets leder Lars Petter Bartnes. En begivenhetsrik dag, med det som jeg, og mange med meg, oppfatter som en rettferdig kamp for norsk matproduksjon, norske arbeidsplasser, den norske bonden, norske bygder og det norske kulturlandskapet! Dagen min startet før klokka fem på morgenkvisten, og jeg var ikke hjemme før i ti-tiden på kvelden, så det ble en slitsom dag for en aldrende bonde. Men dette ville jeg uansett ikke vært foruten. For bønder som stort sett arbeider alene, er det godt innimellom å ha fellesskap med andre bønder. 


En liten del av de tusener av bønder og støttespillere som samlet seg i bakgården i landbrukskvartalet før demonstrasjonstoget.


Mange benyttet anledningen til å bli fotografert foran plakaten med Bondelagets leder Lars Petter Bartnes.


Ni Liv spilte og fikk opp stemningen før demonstrasjonstoget.


Bondelagets leder Lars Petter Bartnes omgitt av yrkesbrødre og søstre før avmarsj.


Naturvernforbundets leder Silje Lundberg var blant appellantene, og hun uttrykte sterk støtte til bøndenes krav.


Jaggu fikk ikke jeg også lov til å holde appell, ikke av det seriøse slaget, derimot forsøksvis humoristisk. Det var i hvertfall moro for meg å få snakke til et så stort publikum. Bak står programleder for arrangementet, Bondelagets generalsekretær Per Skorge.


Valkyrien Allstars overtok scenen etter meg, det var nok ikke akkurat som å hoppe etter Wirkola.


To unge demonstranter fra Nord-Trøndelag.


Dette innslaget i toget vakte stor og berettiget oppsikt.


Nordland Bondelags representanter i toget.


Mange av tilskuerne langs ruta fra Landbrukskvartalet til Stortinget uttrykte stor støtte til de demonstrerende bøndene.


Stuvende fullt og stor stemning på Eidsvolds plass foran Stortinget.


Åsmund Nordstoga gjør seg klar til programlederjobben på Eidsvolds plass, en jobb han utførte på mesterlig vis.


Frode Alnæs var blant artistene som laget god steming under arrangementet foran Stortinget.


Lars Petter Bartnes holdt en sterk sluttappell, og takket de frammøtte.


Selv benyttet jeg anledningen til å ta en selfie sammen med en bloggleser. Og det er ingen ringere enn Senterpartiets Marit Arnstad.

 

2 kommentarer
    1. Var gode ord du hadde til oss- viktigheta av å rydde opp:-)). Og samhold- det er viktig, på Scotchman var vi etterpå skjønt enige om at det egentlig bare mangla en bondefest, nå når så mange bønder hadde tatt seg fri, og dratt til Oslobyen……

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg