Tvillinger

For to dager siden fikk vi tvillinger i fjøset. Ikke så veldig uvanlig egentlig, men hos oss er det flere år siden sist. Og forrige gang var begge kalvene dødfødt. Så da jeg kom i fjøset midt på dagen på tirsdagen og fant en knøttliten kalv bak ei ku som skulle kalve midt i november, tenkte jeg ikke på at det kunne være flere på gang. Men etter å ha fått tenkt meg om, syntes jeg at det var litt mistenkelig at kalven var så liten og så tidlig født. Kunne det være en til? Så jeg måtte kjenne etter, og der lå det en kalv til. Var bare å dra den ut, tror det er den letteste kalving jeg har vært med på. Begge kalvene er oksekalver, og selv om de er små, sikkert ikke særlig mer enn 20 kg, så er de veldig vitale og spreke og drikker av hjertens lyst. Og selvfølgelig måtte de ut en tur dagen etter at de ble født for å bli fotografert av min datter. Og mor, Anja, har det bare bra. Etterbyrden kom etter 4-5 timer, helt som normalt. Og det er ingen selvfølge når det er tvillingfødsel.


Gutten til venstre er en time yngre enn han til høyre, han bak er ufattelig mye eldre.


Eldstemann var mye ivrigere på å utforske verden enn yngstemann.


Både spretten og stødig på tross av at han bare er en dag gammel.


Yngstemann ville helst gå helt inntil meg, men Frida fikk da dette bildet av ham.


Stolt bonde med tvillingguttene i fjøsdøra.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg