I utkanten av lerretet

I dag lanseres boka “Bygdekinoen i Norge – En reise i utkanten av lerretet”. Forfatteren Sveinung Wålengen og fotografen Marius Nyheim Kristoffersen har fulgt bygdekinomaskinistene på jobb gjennom et helt år, og nå foreligger resultatet mellom to permer. 

Noen vil kanskje vite at jeg har et nært og entusiastisk forhold til Bygdekinoen, så det sier seg nesten selv at jeg er henrykt over at en av Norges fineste kulturinstitusjoner, som jeg mener Bygdekinoen er, har fått sin egen bok. Og jeg skal ikke gjøre noe som helst forsøk på å skjule at jeg er kjempestolt over å ha fått lov til å skrive forordet i boka. Det er en stor ære. 

Boka har blitt en fantastisk flott dokumentasjon om hvordan Bygdekinoen fungerer i dag. Vi får et unikt innblikk i kinomaskinistenes arbeidsdag, og vi blir kjent med hvem disse menneskene er. En kan godt se på boka som en hyllest til Bygdekinomaskinistene, kinobransjens ekte fotsoldater. Boka er rikt illustrert med bilder fra de ytterst forskjellige lokalene som huser Bygdekinoen regelmessig, og fra bygdene som lokalet ligger i. Dessverre klaffet det ikke slik at de to som står bak bokprosjektet, fikk til å være med til vårt kinolokale, Vonheim Sørhorsfjord, da de fulgte vår maskinist Jan Ove Brøndbo på jobb. Men vi er likevel behørig omtalt i boka. Og jeg kan ikke si annet enn at det varmer når jeg kan lese i boka at “Ungdomshuset Vonheim Sørhorsfjord  i Bindal er blitt et helt unikt visningssted”.

Jeg er ingen bokanmelder, jeg er ikke engang noen lesehest, men denne boka syns jeg er en viktig bok, og en god bok. Mange jeg treffer blir faktisk overrasket over at Bygdekinoen eksisterer, bare av den grunn er det viktig med oppmerksomhet rundt den. I disse ulvetider i kultur- og medie- Norge, er det viktig å få fram at kulturtilbud må finnes overalt, også der det ikke er så kommersielt interessant. 

Bygdekinoen er en institusjon som oser av tradisjon, men den er samtidig moderne. Bygdekinoen var blant de aller første kinoene i Norge som i 2011 gikk over til digitalt utstyr. Vår maskinist har i høst tatt i bruk helt nytt digitalt utstyr, noe jeg tolker som et tegn på at det fremdeles blir satset på Bygdekinoen, og det gleder en Bygdekinoentusiast. 


Veldig fornøyd med boka jeg fikk i posten i går.


Mye godt lesestoff og flotte bilder i praktverket om Bygdekinoen.


Det er ikke bestandig vi har så godt oppmøte på filmene som her, men vi har gode publikumstall, så bygdekinoen er viktig for oss.


Disse to staute karene, Jan Ove Brøndbo og Jan Haugen, blir behørig omtalt i boka.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg