“Norske kyr promper for mye”

Denne søndagsmorgenen, som de fleste andre søndagsmorgener og alle andre morgener og kvelder, var jeg i fjøset og stelte, melket og foret kyrne mine. Sånn er det å være bonde, dyrene må ha stellet sitt uansett hva kalenderen og klokka sier. Og hadde det ikke vært for at det er en meningsfull og trivelig jobb, hadde jeg selvsagt ikke holdt på med det. For inntekten står på ingen måte i forhold til arbeidsmengde, ugunstig arbeidstid og ansvar. Men jeg har selv valgt det, og klager ikke i så måte. Men så har vi ytre omstendigheter som kan få en stakkar til å miste motet. Jeg har ennå ikke klart å legge bak meg statsminister Erna Solbergs mildt sagt idiotiske utspill om at “det er sånn norske kyr promper for mye”. For det første hadde jeg ikke ventet sånn vulgærpropaganda fra henne, hadde det kommet fra en av Fremskrittspartiets løse kanoner, hadde jeg nok ikke hevet øyebrynene så mye. Men fra det “dannede” Høyre, jeg har ikke ord. Og påstanden er jo i tillegg helt feil, klimagassutslippene fra norsk storfekjøttproduksjon, er mye lavere enn fra tilsvarende produksjon andre steder i verden. Og da skal jeg la være å gå i detaljer om at utslippene fra drøvtyggere slett ikke handler om “promp”, Erna syntes sikkert det var veldig morsomt å bruke “prompe”-ordet. Vi produserer 12000 tonn for lite storfekjøtt i Norge for å dekke etterspørselen, og dette kvantumet blir importert. Importkjøttet har over dobbelt så høyt utslipp pr. kilo som det norske kjøttet. Hva har statsministeren tenkt å gjøre med det. Har “valgfrihetens” parti og regjering tenkt å begynne og detaljregulere hva nordmenn skal spise? Eller teller det ikke når utslippene skjer på et annet kontinent? Og statsministeren unnlater helt å nevne at hun leder en regjering som aktivt arbeider for større enheter i norsk landbruk, noe som alle vet, muligens med unntak av statsministeren, fører til mer transport av for og gjødsel. En transport som er avhengig å bruke fossilt drivstoff, og dermed økte klimagassutslipp. I tillegg presterer hun å si at de som spiser pinnekjøtt, bør ha dårligere samvittighet enn de som spiser svineribbe til jul. Norsk lam som er produsert på fornybart fjellbeite er altså i følge statsministeren, et miljøproblem. Hvor har Erna Solberg tenkt å hente foret til de grisene som skal erstatte lammekjøttet. Fra soyafarmer anlagt på rasert regnskog? Og med den samme statsministerens famøse uttalelser om at det duftet så fælt når husdyrgjødsla ble spredt på åkeren, i det hun velsignet nedbygging av Trøndelags fineste matjord i Trondheim, for et par år siden, øyner jeg lite håp om fornuftig politikk fra det holdet. I hvert fall hva norsk landbruk angår. Det heter “at mot dårskapen kjemper selv gudene forgjeves”. Nå tror ikke jeg på noen som helst guder, men mot statsministerens kombinasjon av vulgær og fisefin retorikk, tror jeg ikke noe virker. Det eneste positive med statsministerens uttalelser, er at jeg blir mer forbannet enn motløs. Men det er en hårfin grense der, den dagen det blir motsatt, at motløsheten vinner, da slutter jeg med kyr. Og mest sannsynlig blir jorda som kanskje har gitt for til husdyr i 1000 år, og som min familie har drevet siden 1721, liggende brakk. Det er bærekraftig det, i en verden der befolkningen øker, og mat kommer til å bli et stadig knappere gode! 


Er det virkelig sånne som meg, og dyrene mine som er den stor stygge ulven i klimasammenhengen?


Disse to er heldigvis lykkelig uvitende om hva landets statsminister mener om dem.


Disse to produserer mat av ypperste kvalitet på norske ressurser, jeg finner meg ikke i at de blir redusert til “prompere” av statsministeren!


Beklager statsminister, jeg syns dine uttalelser er komplett fjollete.

5 kommentarer
    1. Stå på Terje.
      Vil ikke at motlausheita ska ta deg. Bli ferbainna. Det får fart på blodpumpa å da slæpp du å gå på treningssenter 😊

    2. Eg er trufast lesar av den flotte bloggen din (til og med min kjære les litt i blant, når eg er “innom deg”.) Dette er likevel første gongen eg skriv kommentar.
      Takk, takk og takk. Eg har heilt sidan hausten 2013 ønskt meg ny regjering i 2017. Kan ikkje du bli landbruksminister då??? 😉

    3. Jeg leser bloggen din jevnlig og har stor sans for den. Er vanligvis ikke flink til å kommentere, men nå må jeg bare. Dette var et flott innlegg! Det burde nå ut til mange flere.
      Sjøl driver jeg på sjøgbergingsvis med høns og gris til eget bruk, og har stor respekt for dere bønder som faktisk driver dette landet!

    4. De e bra skrevet Terje . Eg e å bonde å du har så rætt kan bi rimelig motløs tå sånne uttalelser fra våre folkevalgte .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg