Digert innsekt

I går kveld kom det et digert innsekt flygende inn gjennom den åpne balkongdøra. Jeg er ganske sikker på at det er en nattsvermer av et eller annet slag, men har ikke vært i stand til å artsbestemme den. Men diger var den, jeg har aldri sett en så stor nattsvermer. Og det hørtes nesten ut som et helikopter når den fløy rundt i stua, og for en fart det var på den. Og den var heller ikke enkel å fatt på, uten å skade den. Jeg hadde jo ikke noe ønske om å ta livet av den. Men til slutt fikk jeg tak i den, og slapp den fri igjen. Og for en fart den hadde da den fløy sin veg. Nesten som en småfugl. Hvis det er noen som kan artsbestemme den, hadde det vært veldig morsomt å få høre det.


Lighteren plassert der for å vise størrelsen på gjesten.


Etter noen runder rundt i stua, satte den seg på denne dørlista.


Fint mønster på den kraftige kroppen.


Med sånne øyne, har den sikkert godt syn.

4 kommentarer
    1. Hei! Er litt seint ute men har lest bloggen og etter det jeg ser i naturboka mi kan det være en Furusvermer. Lengden og fargen på kroppen kan stemme og dessuten er den vidt utbredt i Europa også i Norge.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg