Trafikklys

Bogenområdet får stadig mer sentrumspreg, som det høver seg et vordende kommunesenter. Det siste tilskuddet til sentrumspreget er et nylig oppsatt trafikklys på hovedinnfartsvegen fra Trøndelag. Dette er naturligvis svært uvant for noen av oss. Selv er jeg ikke så vant til å ferdes ute i den store verden, så trafikklys er veldig uvant for meg. Jeg er fryktelig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det. Redningen ble Morten Ulrichsen, han har tidligere seilt i utenriksfart. Og da var han innom en rekke havnebyer som var utstyrt med trafikklys. Han snakker ofte om trafikklysene i både Madrid og Calcutta. I tillegg snakker han seg ofte varm om trafikklysene i Marco Lorenzo i Mosambique, men det tror jeg er noe han bare finner på. Men hvorom alle ting er, Morten tok gladelig på seg å gi meg en kyndig innføring i hvordan å forholde seg til trafikklys.


Hvis det lyser grønt kan du kjøre, forklarer Morten. Og hvis det lyser rødt, kan du ikke kjøre, fortsetter han. Men jeg blir fryktelig forvirret av det oransje lyset.


Så over til praktisk øvelse, her har jeg husket feil, og prøver å kjøre på rødt. Men Morten får forhindret det med sitt tydelige kroppsspråk.


Nå er det greit å kjøre, signaliserer Morten.


Jada, bare kjør, når du først har passert lyset, må du bare fullføre, sier Morten.


Morten mente at jeg måtte prøve en gang til, nå med hele kroppen inni bilen. Det er mest vanlig, sier Morten.


Og nå sier Morten seg fornøyd med min prestasjon. Og lærdommen må være at hvis man er usikker på noe, så er det bare å spørre om råd hos de som kan mer enn deg.

3 kommentarer
    1. Man får bare være glad for at de ikke har laget en rundkjøring!
      Takk for nok et artig skråblikk på tilværelsen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg