Skolen vår blir borte

I dag er dagen da Bindals politikere skal ta stilling til om Kjella skole skal legges ned. Selv om jeg i skrivende stund ikke vet utfallet av den politiske behandlingen, er nok utfallet gitt. Det blir ikke skole fra høsten av på Kjella, det er ikke lenger unger nok til at det er grunnlag for drift. Selv har jeg ikke gått på denne skolen, men alle våre fire barn har hatt sine ti år med grunnskole her. I 22 sammenhengende år var skolen en naturlig del av våre liv. For det aller meste hverdager, med tilhørende foreldremøter, foreldrekonferanser og hyppig kontakt med lærere og rektor. Utallige kaffekopper har det blitt opp gjennom årene, rektor Torbjørn har vært raskt ute med: “Finn deg en kopp, Terje”. Men vi har også hatt mange festdager knyttet til skolen. Første skoledag, juleavslutninger og ikke minst aller siste skoledag for våre håpefulle. Dette har vært flotte anledninger som har skapt minner som vil vare livet ut. Vi har ikke lenger unger i grunnskolealder, så sånn sett rammer nedleggelsen oss ikke direkte. Likevel er det med tårer i øynene jeg skriver dette nå. Det er et kolossalt tap for ei bygd å miste skolen, arbeidsplasser blir borte, unger får mye lenger skoleveg, og mange knytter identiteten sin til nettopp skolen. Mange føler sorg og avmakt i dag over at skolen blir borte. En skole som har tatt så godt vare på alle sine, og som har representert et trygt oppvekstmiljø og god læring. Hvordan kunne det gå så fort fra å være godt elevgrunnlag til å smuldre bort på noen få år? Det er nok et sammensatt svar på det spørsmålet, men noe av svaret finnes nok i landbruket store tilbakegang i bygda. Tidligere var en stor del av elevene barn av bønder og lærere. Når bondebarna etter hvert forsvant, måtte lærere gå, og da de yngste først. i dag er både bondebarna og lærerbarna borte fra skolegården.

Til alle som har vært en del av Kjella skole i alle de 22 årene også vi var en del av skolen, dette er en takk og hyllest for det dere har vært og gjort. I de grå hverdagene, i feststundene, i glede og sorg. Ofte vet vi ikke hva vi har før vi har mistet det.


Denne saken fra Namdalsavisa har blitt mye delt og kommentert på Facebook i dag.


August 1992, vår eldstemann begynner i 1. klasse sammen med 6 andre spente smårollinger. Kontaktlærer var snille, omsorgsfulle Sofie Gutvik. Fra denne dagen av ble Kjella skole en stor del av vår hverdag i 22 år.


Noe som har kjennetegnet Kjella skole, har vært at så å si alle har lært å spille et instrument. Her fra juleavslutningen i 2011, da var det som så mange andre ganger sang og musikk som fylte gymsalen.


Juni 2014, da denne gjengen tok avskjed med skolen på imponerende vis med denne lille konserten. Et beveget øyeblikk for mange av oss foreldrene, som hadde avgangselever for siste gang.


Vår yngste datter får her vitnemål og en klem av rektor Torbjørn Gjengaar. Torbjørn har vært rektor så lenge folk kan huske, jeg anser ham som en høvding, og kan gjerne tilføye bauta. Jeg tilskriver ham mer enn gjerne mye av æren for det gode skolemiljøet som har preget Kjella skole i hele hans regjeringstid.

7 kommentarer
    1. Å, nå får nå jeg også tårer i øynene av å lese dette. Arbeidsplassen min fra 1995 (og litt før også, med Sfo), stedet og kollegene som lærte meg å bli lærer… Veldig,veldig trist. Veldig godt skrevet, Terje!

    2. Veldig trist å lese. Selv fikk jeg ikke gleden av å avsluttende dag der på grunn av flytting da jeg var 12. Men mange fine minner og tenke tilbake på. Savner alle sammen. Og det fantastiske miljøet rundt den skolen!

    3. Forferdelig trist.. Utrolig mange gode minner fra Kjella skole. Heldig jeg som fikk ta imot spente 1.klassinger siden 2001.. Fått fulgt dem hele skoleløpet og ønsket de lykke til videre. Takk til elever, foreldre og verdens beste kolleger.

    4. Hei
      Vemodig
      Kjella Skole var også min arbeidsplass i 6 gode år av mitt liv. Barna mine fikk en trygg oppvekst på Sørhorsfjord. Skolen var en samlingsplass for bygda og rektor Torbjørn som Terje skriver, en bauta i lokalmiljøet. Det er utrolig trist at barnetallet ikke gir grunnlag for videre drift av Kjells Skole. Nedleggelse av skolen vil på sikt føre til ytterligere reduksjon i befolkninga i bygda

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg