Sensasjonell ferge i Leka-sambandet

I går brakte Namdalsavisa nyheten om at Lekaferga hadde tatt av fra Leka. Jeg trodde at det som vanlig dreide seg om dårlig norsk fra avisens side. Men det må jeg nok bite i meg. Utviklingen på fergefronten har gått mye raskere enn det jeg har fått med meg. Og at det nettopp er Leka som er først ute med ny teknologi denne gangen, finner jeg bare rett og rimelig. De har vært mye plaget med innstilte fergeavganger de siste årene. En ny tid har tydeligvis begynt, 50 år etter at øysamfunnet fikk fast fergeforbindelse med sivilisasjonen. Jeg antar at Torghatten Trafikkselskap, som driver fergesambandet til Leka, har dratt veksler på sitt eierskap i Widerøe når de har oppgradert ferga.


Denne overskriften trodde jeg i min enfoldighet var et utslag av dårlig norsk. Når et kommunikasjonsmiddel tar av, regner jeg bestandig med at det er en eller annen form for flyvemaskin.


Men det viste seg at Namdalsavisa hadde sine ord i behold. Som første medium, kan jeg her bringe bilde av Lekaferga som går inn for landing i Gutvik havn. Mine barnebarn var veldig imponert.


Her et mindre bildeutsnitt av den oppgraderte Lekaferga.


Slik har vi vært vant til å se Lekaferga, men det var før det.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg