Salg av alkohol finansierer nytt sykehus

Tenk dere denne overskriften, eller det kunne handlet om ny asfalt på norske veier. Eller etterutdanning av lærere, for ikke å si økt mottak av syriske flyktninger. Hvilket ramaskrik ville det ikke blitt. Men når det gjelder utbygging av flyplassen på Gardermoen er det visst helt i orden. Heldigvis er det etter hvert flere som stiller spørsmål ved denne merkelige praksisen. Altså tax-freehandel med alkohol og tobakk. Og la meg gjøre det helt klart, jeg er på ingen måte noen avholdsmann. Men desto mer jeg tenker på det, desto merkeligere blir det. At de som har tid og råd til hyppige utenlandsreiser, skal belønnes med avgiftsfritak på alkohol og tobakk. Jeg må nesten sammenligne det med monarkiet, ingen ville vel funnet på å innføre en slik absurd ordning i dag. Hvis det fra myndighetenes side er et ønske om at noe av alkoholen og tobakken skal omsettes avgiftsfritt, hadde det vært mye bedre at alle borgere i fedrelandet fikk en passelig kvote avgiftsfritt, som kunne kjøpes på Vinmonopolet. Eller aller helst kunne avgiftene senkes tilsvarende på all alkoholholdig drikke. Sånn kunne også den delen av befolkningen som ikke belaster miljøet med flyreiser, også få del i denne gavepakken. Og utbyggingen av Gardermoen måtte bli finansiert på linje med all annen utbygging av infrastruktur i landet. Høres dette helt urimelig ut, eller har jeg et poeng?


Hyggelig for de som drar ofte på utenlandsreiser, men dypt urettferdig overfor oss som sjelden eller aldri drar på sydentur. Joda, jeg har vært på en sydentur, i 1986!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg