Mange har sikkert registrert at det har stormet rundt rådgivningsfirmaet First House den siste tiden. De har viklet seg inn i en suppe (haha, den var jeg heldig med, morsomt å se for seg Bjarne Håkon Hansen viklet inn i en suppe) med Kina, rederiforbundet og Torbjørn Jagland som viktige ingredienser. Byggverket First House vakler nå, forhåpentligvis står dette skitne konseptet for fall. Og til alle som fortviler over at de ikke lenger har noen de kan gå til for å få råd og hjelp til å albue seg fram på bekostning av de som ikke har så stor lommebok som dem selv, det er lysning i sikte. Morten Ulrichsen og undertegnede har bestemt oss for å fiske i rørt vann, og starter opp med rådgivningsbyrå. Dette skjer med umiddelbar virkning. Men til forskjell fra First House, vil vi kjøre en kompromissløs åpenhetslinje. Alle våre kunder og alle våre råd vil bli gjort tilgjengelig for offentligheten. Og best av alt, prisen vil være en bagatell sammenlignet med First House sine priser. I en introduksjonsperiode vil vi holde timeprisen så lavt som 1.500 kr. Og vi gir råd i et hvert spørsmål som både enkeltpersoner, bedrifter og offentlige institusjoner måtte slite med. Vi hadde en diskusjon om vi skulle reservere oss mot å gi råd om pinlige private spørsmål, men over en snaps ble vi enige om at reservasjonsrett ikke passer inn i vårt konsept. Så nå venter vi bare på at rederiforbundet og andre som er rådville, ringer oss og tar kontakt. Vi garanterer at vi ikke vil lide moralsk fallitt og drive med tåkeprat, slik som Hans Geelmuyden påpeker at har skjedd med First House. For å understreke var ydmykhet og beskjedenhet, har vi valgt å kalle vårt byrå Second Cabin.
Det oser tillit og integritet av Second Cabins rådgivere.
Vi kan se hverandre inn i øynene og vite at vi har høye etiske standarder. Vi lar oss ikke kjøpe av Kina.
Forretningsideen ble beseglet med en snaps, reservasjonsrett har ingen plass i vårt konsept.
Nesten med det samme vi hadde startet opp firmaet, skjedde det en utforkjøring rett nedenfor huset til Morten. Vi var straks på pletten med rådgivning. Vårt primære råd var å få bilen på vegen igjen.
Bilføreren hevdet at han bare hadde 20 km/t da uhellet skjedde, og ville ha råd om hva han skulle si hvis han fikk spørsmål om hva uhellet skyldtes. Vi framholdt da at han hadde tre alternativer. 1. En logisk forklaring. 2. En usannsynlig forklaring. 3. En helt utrolig forklaring. Så blir det opp til ham å treffe det rette valget.
Vi legger ikke skjul på at føreren kan stå oppe i en omdømmeutfordring. Dette er han smertelig klar over, derav skjelvingen på hånden. Vi endte opp med at forklaringen på uhellet måtte være lokal isdannelse på tross av at det var +20 grader denne kvelden, altså en kategori 3-forklaring.
Vi gjorde også en overfladisk teknisk kontroll av bilen, her er det mønsterdybden som blir gransket. Men heldigvis for bilføreren var dybden tilfredsstillende både etter myndighetenes og Second Cabins standarder. Vi i Second Cabin har lagt oss på en noe strengere linje enn myndighetene, for å fjerne enhver tvil om vår høye etiske standard.
Håper du får en strålende onsdag videre!
Hurra! Jeg heier på dere 🙂
Dere har en helt annen etisk standard: Kompromissløs åpenhetslinje og ingen reservasjonsrett.
Det høres lovende ut.
Så flott, akkurat det vi trenger! 😀
Å kjære vene.. FOR et flott tiltak, og godt påkommet navn!! :-):-). Mangfold er viktig!!