Tjeldegg

I dag da jeg holdt på å gjødsle beitet til kvigene, fikk jeg øye på en tjeld som akkurat hadde lagt første egget i sitt enkle reir. Og kom på at det er over 40 år siden jeg har smakt tjeldegg. Som liten guttunge var det fast tradisjon at min bestefar og jeg plukket oss et tjeldegg som vi stekte og delte. Dette barndomsminnet dukket opp da jeg så egget, og ettersom min bestefar lærte meg at tjelden verper et nytt egg hvis man tar ett, fant jeg ut at tiden var inne for å smake igjen. Innrømmer glatt at jeg var en smule skeptisk, men det var det ingen grunn til. Egget smakte nesten som et hønseegg. Så dette var en fin opplevelse, fikk smakt på tjeldegg, og fikk framkalt gode barndomsminner om min bestefar som døde i 1983. Og ble også minnet på at gode opplevelser som plantes i et barnesinn, lever i mange år. De kan være gjemt, men små ting gjør at de dukker opp igjen, og så er plutselig både barndommen og bestefar der igjen. Et lite øyeblikk…….


Litt mindre enn et vanlig hønseegg.


Her har dette tjeldegget blitt til.


Her har egget havnet i panna, ikke verst å se til.


Valgte å steke det ganske godt.


Litt spent på om jeg kom til å like tjeldegg, men det var ikke veldig ulikt hønseegg.


Veldig fin farge på plommen.

2 kommentarer
    1. Fant et reir med tre egg i jeg, i går. Nøyde meg med å ta bilde av reiret og eggene. Bildet er lagt inn på artsobservasjoner hvor jeg legger inn fugleobservasjoner hver dag. Jeg er ikke helt sikker på om tjelden fortsetter hekkingen når den finner reiret tomt, men det er mulig. Vil bare minne om at tjelden er fredet, og at å ta egg fra den er ulovlig. Det er npen få arter vi har lov å ta egg fra (her i Sør-trøndelag (og kanskje resten av landet også) er det svartbak, gråmåke, fiskemåke og kvinand), men bare t.o.m 20. mai. Altså for seint nå.
      PS. Jeg satser på at du ikke var klar over at det ikke var lov å ta dette egget.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg