Ny ku

Jeg har fått meg ny ku, og dette er ei veldig lita ku. Hun er utskjært i tre og malt etterpå. Fikk den i nyttårsgave av Torlaug og Morten, ja de på Matkroken Bogen, og ettersom de har kjøpt den i Sverige, går jeg ut fra at den er av rasen Svensk fjällrase. Dette er regnet som samme rase som Sidet trønder- og nordlandsfe, også kjent som Rørosfe. Vi har ei ku av denne rasen, Julie Desember. Hun har riktignok den noe mer uvanlige fargen rød i tillegg til hvit. Kua er nok noe mer grovbygd enn originalen, men det må vi sette på kontoen for kunstnerisk frihet.


Den nye kua mi gir et vennlig og tillitsvekkende inntrykk.


Her ser hun mye hvitere ut, her fotografert med blitz. Det forrige bildet var uten blitz. Legg merke til det uskyldige blikket, selv om øynene ideelt skulle vært større.


Julie Desember, avbildet på båsen i dag. Hun er tørr nå, men i mars får hun kalv igjen.


Julie Desember vet virkelig å nyte utelivet om sommeren. Ei selje med grov bark er deilig å klø seg på.

2 kommentarer
    1. Dei var då pene begge kyrne. Eg kunne tenkt meg ei modellku i full størrelse på verandaen. Veit du om det fins det, Terje?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg