Sjølberging

For å sitere Øystein Sunde: Helt i fra tidenes litt utpå dagen, har sjølberging vært alfa og omega. For oss som bor ved fjorden er fisk en selvfølgelig del av kostholdet, og fisken fisker vi selv. I dag var fotografen og jeg ute på fjorden og bidro til familiens kosthold. Ikke så voldsomt til fangst kanskje, men alle monner drar.


Her har makrellen kommet opp i båten, og vi vet at vi ikke skal sulte i dag heller.


0,18 kg viser vekta. Å tro at denne skal mette hele familien, er vel på linje med å tro at Krf og Frp skal kunne sitte i samme regjering.


Prøvesmaking for å sikre at det er kvalitetsfisk hører til.


På tur på land etter å ha lagt båten ut på fortøyingen.


Samarbeid er en stor fordel når fangsten skal bæres heim fra sjøen.


Klassisk trofebilde, som vi ofte har sett fra Namsen og andre lakseelver.


Som så mange andre makreller,endte denne opp som tomat i makrell.

8 kommentarer
    1. Syns det er godt gjort å få bare en makrell. De er kjent for å oppre i stim. Bra den fikk god behandling da.

    2. Pröv å legg den på surning,som svenskan jär med strömmingen(östersjösilden).Surmakrell kajn bi en ny nationalrett .

    3. Den var ikke stor! Men sikkert veldig god 🙂
      Takk, forresten for Matkroken-skjorta jeg vant for en tid tilbake. Jeg ble litt skeptisk da jeg så størrelsen, men så smatt jeg inni gitt! Og fikk mange beundrende blikk da jeg oppsøkte folkemengdene for å vise den fram. Jeg tror i alle fall blikkene var beundrende, og at det var pga. skjorta. Hvis det da ikke var klauv-sporet jeg hadde på buksa (like nedenfor skjortekanten) som hadde oppstått like før jeg dro hjemmefra, da en av mine tamme villsauer hoppet opp på meg i håp om å få en godbit…

    4. Ha-ha.. herlig trofèbilde:-). Èn fisk metter 2500? Enkel hoderegning med utgangpunkt i 2 fisker som mettet 5000 for en stund siden.. (eller var det 5 fisker??.. lett å blande brød og fisk her.)
      Tommel opp for fargen på dagens outfit:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg