Pynte Baleno

I morgen er det 17. mai, dagen da alle som har spesielle og flotte biler, gjerne viser fram kjøretøyet sitt med ekstra stolthet. Som så mange andre, pynter jeg min Baleno med friskt bjørkeløv i anledning dagen. Både for å friske opp bilen og for å prise våren. En annen tradisjon vi har her, er å henge et grantre bak bilen. Dette er for å håne jula, og for å markere at vinteren er over. Det er et spektakulært syn når alle i bygda kommer til 17. maifeiring med et grantre bak bilen.

Vi har også fått en hyggelig hilsen fra presidenten i International Baleno Club, svenske Bosse Jokke Hammarström. Det varmer en Balenoentusiast.

4 kommentarer
    1. Prøvde grantre-stuntet i går jeg også, for nå var våren virkelig kommet til Frøya. Dessverre ble ikke min nye tradisjon tatt særlig godt i mot. Ei illsint kjerring i bunad hylte da grana sveipet over bunadsskoene hennes. Kan det være fordi jeg brukte sitka-gran, og ikke norsk-gran tro?

    2. Bjørg: Det kan godt være at det var uheldig å bruke sitkagran ja. Hun kjente det nok, særlig hvis hun fikk ei grein under stakken. Men så er det jo enkelte som ikke tåler noen ting og da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg