Flåttforskning haster

Denne uken har krav om mer forskning på flått og sykdom vært et hett tema. Allerede 6. desember 2012 sto dette på trykk i Norsk Landbruk.

 

Flåttbåren sykdom er et stadig tilbakevendende tema i media. Nå er det Lars Monsen som har gitt ansikt til dette fenomenet. Selv har jeg også gitt ansikt til temaet. Universitetssykehuset I Nord-Norge har valgt å benytte seg av mitt portrett for å oppfordre blodgivere til å teste seg for antistoffer mot Borrelia. Det er den berømte flåttguruen Dag Hvidsten som står bak det hele.

For meg som har vokst opp med flått, og nærmest sett på den som innpåslitne småsøsken, er det en merkelig opplevelse å se at den har blitt så farlig for oss mennesker. Og når blodgiverne nå skal testes, reiser det en rekke nye spørsmål som vi ganske enkelt må forlange å få svar på.

For eksempel er jeg stor fan av den amerikanske vampyrserien True Blood. Kan vampyrer bli smittet med Borrelia hvis de biter en smittet person? Eller er vampyrisme ganske enkelt en flåttbåren sykdom? Risikerer jeg å bli vampyr når jeg blir bitt av flått? Og har jeg i så fall kjangs hos Anna Paquin? Disse spørsmålene krever jeg at det blir forsket på, og jeg forventer gode svar før jeg blir for gammel. Jeg vet jo utmerket godt at vampyrisme stopper aldringsprosessen, så det haster i grunnen litt.

Plakaten som henvendte seg til blodgiverne.


Her studerer jeg flåttforskeren under flåttfangst.


Flåttforsker Dag Hvidsten i aksjon med flanellografen.



3 kommentarer
    1. Jøss! Det var en alternativ anvendelse av phlanellograph må jeg si. Jeg kjenner den som et verktøy i multimediasammenheng hvor man viser hvordan hvordan Jesus frelser innfødte på Madamgaskar. Jaja, tidene forandrer seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg