Flåttforsker Dag Hvidsten.

Vitenskapen har nå begynt å interessere seg for meg. Spørsmålet alle stiller seg er hvordan har jeg blitt sånn som jeg er. Nylig hadde jeg besøk av den verdensberømte flåttforskeren Dag Hvidsten fra UNN, altså Universitetet i Nord-Norge. Hvidsten blir av mange omtalt som flåttforskningens svar på Indiana Jones. Daglig utsetter han seg for fare i sin jakt på flåtten og alle dens skumle mikrober. Han er også kjent som den eneste som har overlevd angrep av den svært mediesky, men livfarlige europeiske monsterflåtten, eller flåttus europensis mastodontis som er dens latinske navn. Den suger et menneske tomt for blod på få minutter. Man mener nå at det var den som forårsaket svartedauen, og det er sågar forskere som mener at den er den indirekte årsaken til finanskrisen. Denne teorien fnyser Dag Hvidsten av. Men han håper å kunne føre bevis for at det er flåttbitt som har gjort at jeg har blitt som jeg har blitt. Ifølge Hvidsten er plattfot og dobbelthake svært vanlig hos folk som har hatt flåttbitt. Så da er det bare å vente og se hva forskningen vil vise.

T-skjorta er en gave fra Universitetet i Nord-Norge. Også Dag Hvidsten er blogger, bloggen heter flåttinord.

Her betrakter jeg vitenskapsmannen der han leter etter flått, redskapet ligner et vaskeskaft men en hvit flanellsduk på. Det korrekte navnet er flanellograf.

43 kommentarer

Siste innlegg