Spett.

I tiden som kommer har jeg tenkt å presentere noen av redskapene jeg bruker i mitt daglige virke som bonde. Første redskap ut er spettet. Dette stolte og tradisjonsrike redskapet som er så anvendelig i både arbeid og fritid. Et livsmotto for meg har lenge vært: Har du spett, så har du spett. Vi blogges kjære lesere, og husk; har du et spett i deg, så ta vare på det.

Spettet kan brukes til både angreps- og forsvarsvåpen.


Til spydkasting er spettet ypperlig.

Ikke optimalt, men spettet kan også brukes i stavsprang.

En pust i bakken får en ekstra dimensjon sammen med et spett.

Kan også brukes som tannpirker.

Og ikke minst til å slå plenen.

27 kommentarer
    1. ok, du ligger på 1 plass på topp listen i Nærøy.. Du er en gammel mann som tror han er en 14 år gammel jente!

    2. Gammel han ??? Nei,han har sett sånn ut i minst 20 år 🙂 Og han forlenger livet til hele bygda hver 4 juledag.Om å gjør og ikke fortelle hodet hvor gammel kroppen er 😉

    3. Herrefred, eg flire så eg nestn tisse på meg >.< Utvilsomt bæst bloggen noensinne =) Å eg skjønne meget godt koffør du ligg på topplista, herre her e jo knall ^^, Keep up the good work, og vis finger'n te negative sauteronga, som ska server negative kommentarer 😉

    4. Jeg bruker også spettet mitt flittig. Mest om vinteren til hakking av is, men synes forslagene dine er gode, og får nå utvidet mitt forhold til spettet mitt. Er veldig glad i det, det er et dyrt og flott spett. Jeg bruker det også, etter anbefaling fra fysioterapeuten, inne, til trening av rygg og skuldre- som en slags vektstang feks til markløft (Jeg er ikke så sterk, så det er tungt nok til dette for meg).

    5. Har litt problemer med å få gutongane til å slå plenen, men no har eg løysinga! Takk skal du ha! 🙂

    6. Bra du har laget så grei bruksanvisning på spett,vi va næmlig ut for ei kar me kamera,som spurt etter svart spett…(tænkt han va lei av kameraet sitt). Men vi ha brukt spettet vårt etter dine anvisninger,så d va itj svart længer,mulig spettet vårt opprinnelig kom fra Hultafors å va raumala ein gang i tida…….Syntes no det va merkelig at ein fræmmen kar me urmakermuskla å kamera kom å villa ha spettet vårres,så vi tviholdt på det. Men det vist sæ etterkvart at d spettet han såg etter ,hadd vinga…..ein svartspett(som visstnok ska vær vanskelig å få på linsa) Vi ha da itj tia te å tænk på sånt midt i våråinnå. Å no bli d enda mer travelt,når vi sjer at spettet kan brukes te my mer enn vi trudd……ka i aill værden ska æ me dæm 7 plænkløpperan min……

    7. Jeg ser at du slurver litt. Hvor har du gjort av spettskaftet? Å bruke spett uten skaft er å kaste bort både tid og krefter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg