Julemesse på Leka

Lørdag var jeg igjen tilbake til det som jeg nesten betrakter som mitt andre hjemland, Leka. Anledningen var julemessa som ble arrangert på Skei Kulturtun/Lekamøya Spiseri. Der stilte lokale produsenter av alskens håndtverk og diverse produkter som relaterer seg til både jul og helårs bruk. Storsalen på Spiseriet var fylt til randen av utstillere, og spesielt tidlig under arrangementet var det trengsel rundt bordene. Salget så også ut til å gå godt. Selv var jeg tiltrodd oppgaven med å hjelpe til med salg av min fotografdatters kalendere og diverse andre fotoprodukter. Alt en aldrende far kan brukes til. I den andre delen av spiseriet gikk praten livlig over kaffekopper, julebakst og juletallerkener. En riktig så trivelig dag på sagaøya ble det, ikke at det kom som som noen som helst overraskelse på meg da. 

Ole Hamnes solgte sin og Leif Rune Jensens årvisse utgivelse, Lekakalenderen. Jeg fikk også en lang og hyggelig prat med Ole, om både kyr og fotografering.

Kirsti Østby hadde et stort utvalg av blant annet strikkeprodukter, til meg var hun naturlig nok ivrig på å vise fram kuvottene.

Selv var jeg betrodd oppgaven med å være “assisting sales manager” for Fridas kalendere, kjøleskapsmagneter og julekort.

Mange kikket på de utstilte varene, og mang en handel ble gjort i løpet av dagen.

Mye fint håndtverk var utstilt denne lørdagen.

Søstrene Østby solgte strikkeprodukter, i tillegg produserte de nye produkter underveis.

Mang en handel ble gjort i løpet av noen ettermiddagstimer.

Det gamle ungdomshuset på Skei, har blitt til Lekamøya spiseri.

Overalt var det julepyntet, også på trappa.

På døra til WC står det “Verdens minste galleri”. Jeg ser ikke bort fra at de har sine ord i behold.

Arnfinn Holand sikret seg en kalender med Heilhornan hos oss.

Greta Granås og Bjørn Harald Martinsen er vertskap på Skei Kulturtun/Lekamøya Spiseri. Der driver de med turisme, servering, kulturarrangementer og alt som hører til. Denne lørdagen inviterte de altså til julemesse og servering av julemat. Og de to tok i mot de besøkende på en svært vennlig, hyggelig og uformell måte.

1 kommentar
    1. Blir årets Vonheim revy Politisk & grensejusterings basert? 😀 føli meg ikke helt trøgg men eg håpa at han Jan & Bjørg klara å hold godt øye med deg 😀 neida eg veit at du e snill så det går nok bra:D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg