HUNT4

I går stilte jeg mitt legeme til disposisjon for forskningen. Neida, jeg har ikke donert kroppen min bort til forskning, jeg stakk bare innom HUNT4 på Kolvereid, For uinnvidde så står den forkortelsen for Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag. Og 4-tallet betyr at det er fjerde runde med denne typen befolkningsundersøkelse i det som en gang var fylket Nord-Trøndelag. Dette er faktisk en av de største undersøkelsene av befolkningshelse i hele verden. Data fra HUNT er ettertraktet av forskere fra hele verden, og gir faktisk viktige bidrag til store medisinske framskritt både nasjonalt og internasjonalt. Og i tillegg får du en grundig sjekk av flere aspekter ved din egen helse. Og farlig er det i hvertfall ikke, tvert i mot syns jeg det var veldig hyggelig, blide og trivelige damer, ja jeg traff kun på damer, møtte meg på alle “postene” jeg var innom. Og selv om jeg stakk innom på et helt annet tidspunkt enn jeg hadde fått time, var det ingen venting i det hele tatt. I resepsjonen ga de uttrykk for en viss bekymring over litt svakt oppmøte, og det er jo synd. Desto flere som deltar, desto bedre grunnlag har forskningen når de de skal løse medisinske gåter og utvikle nye medisiner. Så jeg videreformidler gjerne, og stiller meg helhjertet bak, oppfordringen om å møte opp til HUNT4, både i Nærøy og overalt ellers i gamle Nord-Trøndelag. 

Denne hyggelige damen sjekket meg fra topp til tå, og ville gjerne ta en selfie med meg, i forskningens tjeneste selvsagt.

Blodtrykk var en av tingene som ble sjekket, forøvrig var mitt trykk helt perfekt.

Jeg må innrømme at jeg skvatt litt da jeg ble bedt om å kneppe opp og dra ned buksa. Jeg er bare ikke vant til å høre det, men det var altså bare for å teipe fast en aktivitetsmåler. Den, og en som er teipet fast på ryggen, skal jeg gå med i en uke. Jeg merker ikke at jeg har dem på engang.

Jeg donerte også betydelige mengder blod til forskningen.

Her er utvalget med blodprøver som ble tappet ut av min venstre arm.

Etter at jeg hadde vært innom og testet lungekapasiteten, som også var utmerket, fikk jeg også testet hørselen. Den bærer litt preg av at jeg har blitt en aldrende mann, men slett ikke så ille som enkelte familiemedlemmer hevder.

Fikk også selfie med hørselskontrolløren, også det i forskningens tjeneste selvfølgelig.

Disse hyggelige damene risikerer du å møte når du kommer til HUNT4 på Kolvereid.

Når du er ferdig med undersøkelsene, kan du gi tilbakemelding på en tilbakemeldingsautomat. Og jeg kan avsløre at jeg trykket på den aller grønneste knappen.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg