Leka i 17. maiskrud

Også dette året ble mye av 17. mai tilbragt på Leka, det har blitt en tradisjon for meg å følge korpset dit. Korpset har mange musikanter fra Leka, så det er helt naturlig at de er en sentral del av feiringen der. I år hadde jeg også ærend til Leka helt uavhengig av korpset. 17. maikomitèen hadde nemlig gått til det desperate skritt å spørre meg om å holde årets 17. maitale på Leka. Og jeg var lettsindig nok til å takke ja til det. Og ettersom lekaværingene er et hardbarket og nøysomt folkeferd, bar de over med meg i så stor grad at jeg føler det er trygt for meg å besøke Leka også ved senere anledninger. Og det er jeg jo glad for, Leka er en fantastisk øy, med hyggelige mennesker som jeg trives utmerket sammen med. Feiringen foregikk under de mest fortreffelige værforhold.

Lensmann Ole Christian Holand har ledet an i 17. maitoget på Leka så lenge, at de fleste av de nålevende lekaværingene ikke var født første gang han gjorde det.

Nesten samtlige korpsmusikanter samlet på dekket av Lekaferga på tur til Leka etter spilling i Gutvik. For at logistikken skulle gå opp for korpset, kjørte ferga ekstratur denne turen.

Før toget gikk, hadde ordfører Per Helge Johansen en samtale med lensmannen. Johansen syntes tydeligvis det var morsommere enn det lensmannen gjorde.

Toget tok en sving innom sykestua for at beboerne skulle få ta del i 17. maistemningen.

Leka barnehage fremst her, bak følger Leka skole.

Ved bautaen over Lekas falne under andre verdenskrig, holdt ordføreren tale der han mintes de som satte livet til for vår frihet.

Barnebarnet vårt, Sigurd, var også med til Leka. Han fikk i likhet med sin bestefar, en veldig god tone med ordføreren. For ordens skyld, jeg plukket ikke løvetann til ordføreren da….

Toget ankommet Leka skole og Herlaugshallen, der feiringen fortsatte.

Kristin Floa og Jan Leo Fjeldstad er to av Lekas flinke musikanter som spiller i korpset.

Flinke elever fra mellomtrinnet på Leka skole imponerte med sin 17. mai-rap.

Selv om min veldokumenterte beskjedenhet nesten forbyr meg det, må jeg nesten ta med et bilde der jeg holder min 17. maitale.

Som vanlig avsluttet vi Lekaoppholdet med middag på Vertshuset Herlaug. Der fant Sigurd denne skulpturen som han syntes var veldig fin å klatre i.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg