Sopin-festival med Traktorpikene

Denne helga har for meg, og for mange andre vært preget av at det var Sopinfestival på Kolvereid. Det hele startet på fredag da det var Landbruksseminar på Bakkalandet Hotell med foredragsholdere i toppklassen, og uten forkleinelse for noen, foredraget til Tor Jacob Solberg overgikk det meste jeg har hørt til nå. Lørdagen var det klart for selve festivalen, med 30 utstillere som presenterte sine varer og tjenester. Lokalmat, klær, håndtverk og landbruksrelaterte produkter av mange slag, var til beskuelse og til å handle inn. Stor oppmerksomhet fikk moteshowet med Traktorpikenes kolleksjon, og også plagg fra min datter Frida sin Theedora collection ble vist fram av de fantastisk flinke modellene. Alle som gikk på catwalken var unge bondejenter, helt fra svært unge til litt unge. Selv fikk jeg æren av å være konferansier under dette flotte showet, uvant jobb for en halvgammel melkebonde, men du verden så morsomt det var. Og ikke nok med det, senere på kvelden hadde jeg gleden av å være toastmaster under Nærøy Bondelags festmiddag der de markerte sitt 150-årsjubileum. Feststemte bønder og celebre gjester gjorde dette til en stilig, munter og svært hyggelig avslutning på ei real bondehelg på Kolvereid, Norges minste by. Ikke minst var det et flott øyeblikk da fylkesråd Terje Sørvik delte ut Sopin-prisen til Nubdalsenget gård. 

Maren Hagan Arnø sammen med barnebarnet Vida, fikk æren av å åpne moteshowet i hvert sitt Traktorpikene-antrekk.

Inger Lise Måøy i Traktorpike-antrekk i fargen blåklokke.

Traktorpikene har antrekk for både store og små damer, her i fargene timotei og trollkrem.

Alle modellene med Traktorpikeantrekk linet opp på catwalken mens den lokale motepressen følger intenst med.

Her er det en av t-skjortene til Frida, fra Theedoras collection som blir presentert.

Hettegenser og t-skjorte fra Theedora for barn, vist fram av to ytterst sjarmerende modeller.

Som konferansier måtte jeg selvfølgelig slå av en prat med Traktorpikene Thrine Heggum og Ine Rossetnes.

Mitt barnebarn Ina koser med Jerseykalven Bente, den er i Kåre Aakres eie, og forøvrig er den oppkalt etter min yngste datter.

Masse folk og god stemning på torget på Kolvereid under Sopinfestivalen.

Min datter Frida sin salgsbod, her er det Arnfinn Holand som sikrer seg kukalender for 2018.

Anita Marø, i bondeskjorte, hadde en finger med i det meste denne helga, her ordner hun hamburgere med lokalprodusert kjøtt fra Nyheim Gård.

Fylkesråd Terje Sørvik delte ut Sopinprisen til glade og overraskede prisvinnere Almut Bungenstock og Michael Buckstadt fra Nubdalsenget Gård.

Anita Marø, leder i Nærøy Bondelag, overrakte blomster til Odd Laukvik for hans arbeid med jubileumsberetning for bondelaget. Forøvrig var oppmøtepremien denne kvelden en tur med Odd Laukvik til Rørvik. Odd er kjent for å være usedvanlig hyggelig å dra på tur med. Det har jeg personlig erfart.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg