Leka på nasjonaldagen

Her kommer mine inntrykk fra årets 17. maifeiring på Leka. Det er tredje året på rad nå at jeg deltar på feiringen ute på sagaøya, og det er like hyggelig hver gang. Årets feiring foregikk i strålende solskinn og perfekt flaggvind. De aller fleste Lekaværingene strålte om kapp med sola, og strødde om seg med vennlige smil til en tilreisende rosablogger. Selv om Lekaværingene er et stridbart folkeferd som kjemper for sin selvstendighet, har jeg aldri følt meg utrygg når jeg besøker dem. Gjestfriheten er stor, hvor ellers stiller ordføreren opp med lån av penger til en blakk tilreisende som har lyst på pølse og brød? Jo, det er selvfølgelig på Leka. Hvis verden står litt lenger enn til påske, kommer jeg tilbake neste 17. mai. Da skal jeg gjøre opp gjelda til ordføreren!


Tradisjonen tro var det lensmann Ole Chr. Holand som ledet an i 17. maitoget.


Fire korpsjenter gjør seg klar for spilling i toget, Mona Bakken Årseth, Sissel Hanssen, Julie Lian Tveråmo og Tone Rennemo. 


Fønix Skole- og ungdomskorps har for tiden et stort innslag av lekaværinger.


Togets mest sjarmerende innslag, rosarussens “russebusser”.


Stor oppslutning om 17.maitoget på Leka.


Ordfører Per Helge Johansen talte og la ned blomster ved monumentet som er reist til minne om Lekas falne under andre verdenskrig.


I toget dannet ordføreren baktroppen sammen med to ridende ryttere til hest.


Toget ankommer Leka skole og Herlaugshallen.


Masse folk inne i hallen, her under et minnerikt fellesnummer med kor og korps.


Som så mange ganger før lot jeg meg avbilde sammen med ordfører Per Helge Johansen. Nytt denne gangen var at han lånte meg penger til pølse og brød. I følge ham selv har han store muskler, finansielt altså.


Vi har også etablert tradisjon for å besøke Vertshuset Herlaug for å spise 17.maimiddag. Der blir vi bestandig tatt godt i mot av Rutta og Edny som serverer skikkelig mat av beste merke.


17. mai er dagen for å ikle seg bunaden. Her viser Trond Grande fram sin mannsbunad fra Indre Sogn (ifølge ham selv). Torlaug Ulrichsen har helt uomtvistelig sognebunad.


Vertshuset Herlaug er et veldig hyggelig og realt spisested, med gjestfri atmosfære og god mat.


Fra balkongen på vertshuset ser man rett ned på Herlaugshaugen, Lekafjorden og Heilhornene.

 

3 kommentarer
    1. Tusen takk for fine bilder fra 17.mai feiringen på Leka Terje👍🇳🇴 Da jeg fortiden er på ST.Olav var det kjækomment og få sett hjemmefra 💐🇳🇴

    2. Gildt å se bilder fra 17.mai feiring på Leka. Tenker tilbake på den 17. mai jeg var formann for komiteen og kjørte foran i bilkortesjen og tuta med min røde folkevogn helt til tuten ble mer og mer rusten i målet. Mannskoret sang så det slingra i gebissene. 🇳🇴💐Og jeg gikk på stylter i bunad. 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg