Bondeaksjoner

Som de fleste sikkert har fått med seg, ble det brudd i forhandlingene mellom jordbrukets organisasjoner og staten om ny jordbruksavtale. Like etter at at Stortinget vedtok ny landbruksmelding, der det slås fast at inntektsgapet mellom landbruket og andre grupper i samfunnet skal reduseres, tilbyr staten, ved regjeringen, et oppgjør der gapet ikke reduseres, men tvert i mot øker. Dette har bønder over det ganske land, meg selv inklusive, reagert på. Derfor pågår det nå aksjoner over hele landet for å protestere mot at regjeringen ikke følger opp Stortingets vedtak, og landbrukets krav. Selv har jeg vært bondelagsmedlem og tillitsvalgt på lokalt nivå i mange år. Jeg må virkelig si at jeg er spent på om stortingsflertallet vil følge opp sin egen landbruksmelding, eller om det bare var uforpliktende fine. Det er nå vi får se om de mente noe med å redusere inntektsgapet. Jeg ikke så veldig tung å be da min lokallagsleder Eli Horsberg spurte om jeg kunne bli med henne på en klistremerkeaksjon på vår lokale Jokerbutikk. Der satte vi på klistremerker på pakninger med mat produsert av norske bønder og norsk foredlingsindustri. Budskapet på klistremerkene er som følger:

La oss lage maten din!

Velg norsk mat og bidra til:

– levende bygder

– åpent landskap

– arbeidsplasser

– god dyrehelse

Denne listen kunne godt vært gjort lenger, men i denne aksjonen er det disse punktene man har valgt å fokusere på. 


To av produktene vi satte klistremerker på i dag, jeg vil påstå at dette er en snill og lite provoserende aksjonsform.


Eli Horsberg er mangeårig leder i vårt lokale bondelag, og har også lang fartstid som tillitsvalgt i landbrukets organisasjoner både regionalt og nasjonalt.


Her er det meieriproduktene som Eli utstyrer med klistremerker.


Eli brukte ikke lang tid på å fordele flere hundre klistremerker på de norske matvareprodukten i hyllene hos nærbutikken vår.


Plakaten trenger ingen nærmere forklaring.

2 kommentarer
    1. Så dere vil at folk skal gi dere enda mer penger for å lage produkt som er mye dyrere enn i utlandet?
      Jeg forstår ikke hvorfor bønder skal ha en slik hellig posisjon i dette landet. Om en bedrift lager noe som folk ikke er villig til å betale for så går de konkurs eller så senker de prisene. Men bøndene er motsatt. De krever mer penger for et produkt som allerede er overpriset. Kan du forklare meg denne logikken?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg