Heilhornet, Norges vakreste fjell?

Er Heilhornet, eller rettere sagt de tre fjellene Heilhornet, Kula og Lisshornet de vakreste fjellene i fedrelandet? Et sånt spørsmål vil selvfølgelig ikke ha noe fasitsvar. Men jeg er nok ikke alene om å mene at dette er fjell som kommer høyt på listen over vakre, flotte og spektakulære fjell. Radiomannen og forfatteren Leif B. Lillegård omtalte dem i sin tid som de første nordnorske fjellene, i samisk tradisjon er det hellige fjell, og for alle oss som bor rundt dem, er det selve kulissen for våre liv. Selv blir jeg aldri lei av å se på dem, og selv om jeg på ingen måte er noen fotograf, knipser jeg stadig bilder av dem. Her har jeg samlet noen av bildene jeg er rimelig godt fornøyd med.


En dag tidlig i desember dukket dette fenomenet opp, det varte bare noen få minutter, men heldigvis rakk jeg å få foreviget det.


En ettermiddag i februar med fullmåne over Hornan.


Novemberdager kan også være fine.


Nattbilder med måneskinn mislykkes jeg som oftest med, men dette ble ikke så verst.


Bak vedstabelen skinner Hornan i all sin prakt.


Forsommerkveld med utsikt til Hornan.


Midt på natta like etter St. Hans.


Snødekte horn i ettermiddagssol.


Slett ikke bestandig at man ser Hornan, her er toppene gjemt i skylaget.


Ofte er lyset nesten magisk, og nesten aldri helt likt.


Maidag med speilblank fjord å speile seg i.


Juninatt med fullkommen harmoni.

4 kommentarer
    1. Nydelige bilder uansett årstid ,og når det er på døgnet.Naturen er god på å gi oss flotte opplevelser .

    2. Du bor nok i den vakreste delen av mor Norge, min gode mann. Og jeg er stolt over at min farfar kommer i fra dine heimtrakter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg