Sunn fornuft- del 4

Punkt 4 i bloggernes “Sunn fornuftplakat” lyder som følger:

Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer, har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.

Her må jeg nok bare legge meg flat, jeg har delt en god del treningsbilder opp gjennom årene, uten å si noe som helst om hvem de passer for. Her får dere noen eksempler på det.


Dette er fra tidlig i bloggkarrieren, og jeg var den gangen lite oppmerksom på slike problemstillinger. Jeg skulle naturligvis gjort oppmerksom på at dette ikke er trening som passer for utrente nybegynnere. Dette er hardt for både kropp og sjel, og passer bare for de som har mange timer i treningsdagboka!


Her trener jeg på stavsprang med spett. Jeg glemte helt å advare om at dette er nokså risikabelt. Spettet har kun minimal svikt sammenlignet med en stav beregnet på stavsprang. Og det er dermed stor risiko for skader hvis man ikke er oppmerksom på dette faktum.


Her trener jeg på landevegsløping med Muckboots. Det er ikke spesielt skadelig, men nokså tungt. Så det hadde vært på sin plass å advare om at det kan være skadelig for motivasjonen til fortsatt satsing på landevegsløp.


Væsketilførsel under lange løp er anerkjent som både nyttig og viktig. Her står Morten Ulrichsen på drikkestasjon og langer Gammel Dansk til meg. Det jeg glemte å informere om, er at for de som har et par løpeøkter daglig, kan dette på sikt føre til avhengighet av nettopp Gammel Dansk.


Dette bildet er derimot mer i tråd med plakaten. Det vises tydelig her at alle ikke løper like fort. Morten Ulrichsen har en vanvittig toppfart, det har ikke jeg.


Her er et bilde som viser at jeg også får mye trening i hverdagen. Finner ingen grunn til å knytte spesielle advarsler til dette.


Her trener jeg staurgang. Dette anbefaler jeg ikke til folk utenfor landbruk og politikk. Staur er nokså vanskelig å holde styr på, så det kreves lang erfaring med staur før en begynner med staurgang.


Jeg har også den seneste tiden trent en del i Stallsporten hos Hilde Kyllo, men det er ikke så veldig krevende. Så heller ikke her har jeg tråkket over noen strek ved ikke å komme med advarsler.

Konklusjonen på denne gjennomgangen er at jeg har stort forbedringspotensiale med hensyn til å råde mine lesere til å avstå fra mye av treningen jeg driver med.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg