Sunn fornuft – del 2

I serien der jeg vurderer egen blogging opp mot punktene i den nye “Sunn fornuft-plakaten” for bloggere, har jeg i dag kommet fram til punkt 2. Det lyder som følger:

2. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller livsstil. Husk at du skriver av egen erfaring og ikke som fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.

Dette er av de punktene jeg ikke har så veldig dårlig samvittighet for. Når det gjelder livsstil, så tror jeg nesten ikke at jeg har det. Jeg klarer i hvert fall ikke å sette min egen livsstil inn i en bestemt bås. Men det kan godt være at jeg på ukritisk vis har omtalt og framstilt enkelte matvarer på litt for positivt vis. Det ser jeg nærmere på i bildene og bildetekstene her.


Gjentatte ganger har jeg latt Morten Ulrichsen få promotere poteter fra Overhalla. Også på dette bildet, som egentlig skulle handle om sunne fiskeretter fra Findus, fikk Morten posere med med en potetsekk. Ikke at poteter er så usunt, men jeg har heller ikke kommet med advarsler mot overdrevent inntak.


Til og med sunnhetsapostelen in persona, Bondefrøken, har blitt med på potetgaleien. Veldig betenkelig, særlig i lavkarbokretser.


Vafler har jeg mange ganger omtalt på bloggen. Her er det Bygdekinomaskinist Jan Ove Brøndbo som lurer min kone til å ta en ekstra vaffel. Vafler er veldig godt, men hvis det blir en vesentlig del av kostholdet, er det veldig usunt. Det sier i hvert fall min venninne Bondefrøken.


På Coop Kongsmoen fikk vi vafler med egg og kaviar. Dette bildet vakte nasjonal oppsikt, sikkert fordi de usunne vaflene var påført sunne egg både fra høne og torsk. Hønseegg er som kjent frikjent for mistanken om å påføre folk usunt kolesterol. Og torskerogn, som kaviar er laget av, inneholder sikkert omega 3. Jeg kan ikke tenke meg annet.


Reker og salat hører absolutt til det sunneste man kan spise. Et lite minus for majones og Gammel Dansk, men det må jo være lov å skeie ut litt også. Jeg tror faktisk det kan være sunt å f.eks. unne seg et glass eller to Gammel Dansk til rekene.


Selv noe så sært som vaktelegg har jeg promotert, men jeg nekter å tro at vaktelegg har potensiale til å bli et folkehelseproblem.


Klippfisk, som er saltet og tørket torsk, har jeg helt uhemmet skrytt av. Og det på tross av det svært høye saltinnholdet. Salt kan som kjent gi høyt blodtrykk og forferdelig tørste. Her har jeg sviktet informasjonsplikten min om å fortelle at klippfisk må vatnes ut og kokes før den spises.


Lutefisk, og her har jeg god samvittighet. Den består for det meste av vann og litt protein. Og jeg viser ikke fram det kaloribombeaktige tilbehøret som mange bruker til lutefisk.


Denne er derimot stygg. Så svartbrent grillmat inneholder acrylamid, og det er på ingen måte sunt å få i seg.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg