Sunn fornuft – del 1

For en stund siden gjorde NRK meg oppmerksom på at det har kommet en “Sunn fornuft-plakat” for bloggere. Og de utfordret meg til å skrive en kronikk over temaet. Jeg tok utfordringen, og kronikken ble publisert på NRK Ytring. Men jeg føler at det ble litt overfladisk, så nå skal jeg punkt for punkt gå gjennom min blogging med selvkritisk lys i tiden framover. 

Punkt 1 i Sunn fornuft-plakaten lyder sånn:

Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og lignende tall. Husk at du har unge lesere som sammenligner seg med deg. 

For det første, jeg blir kjempeoverrasket hvis mine unge lesere sammenligner seg med meg. Og jeg vil faktisk påstå at de aller fleste unge leserne mine vil komme usedvanlig godt ut av en sammenligning med meg. Ellers tror jeg ikke at jeg på noe tidspunkt har formidlet detaljer om BMI, midjemål eller de andre tingene det blir advart mot. Men jeg har nok delt bilder der magemål, armmål og kaloriinntak er svært synlig. Jeg er dog en smule i tvil om disse bildene er egnet til å ha skadelig innvirkning på mine lesere. Men det er det faktisk opp til leserne selv å avgjøre.


På dette bildet er både magemål og armmål godt synlig både hos Morten Ulrichsen og meg. Jeg vil så sterkt som jeg bare kan, understreke at dette ikke er noe mål og strekke seg mot for noen som helst.


Jeg innser at jeg mange ganger har hatt et lemfeldig forhold til kaloriinntak på bloggen opp gjennom årene. Potetchips bør kun nytes i begrensede mengder og ved spesielle anledninger.


Cupcakes er mange bloggeres favorittmat. Her har jeg fylt de med grønnsaker og andre sunne ingredienser, så denne har jeg egentlig god samvittighet for.


Dette bildet finnes det nesten ikke unnskyldning for. Nesten helt umotivert har jeg delt et bilde som klart viser både midjemål og armmål. Eneste formildende omstendighet er at jeg ikke har oppgitt eksakte mål.


Dette kalroiinntaket syns jeg er innafor, måsegg og røkelaks er jo veldig sunt. Lite minus for loffskiva, det burde helt klart vært grovbrød.


Her var motivet å promotere arbeidsklær fra et bestemt merke. Men jeg ser klart at det kan oppfattes som fokus på midjemål og desslike. Tvilsomt bilde.


Her er også midjemålet lett å anslå, men for å vise den påbegynte tatoveringen var det ikke noen vei utenom.


Dette kaloriinntaket er det vanskelig å forsvare, men det var altså et forsøk på å illustrere lavkarbonadekosthold.

5 kommentarer
    1. TATOVERING ??? Terje da, er det særlig fornuftig å promotere det? Det er jo hverken pent eller tøft!

    2. Hahaha! Utrolig morsomt!:) Er det lov å si at jeg syns den bloggplakaten var litt……teit? Det er lenge siden jeg var tenåring, og er vel egentlig for gammel til å sette meg inn i hva de blir påvirket av. Men er nok litt enig med frk. Isachsen her, at folk må greie å ta ansvar for seg sjøl. Her legger du i alle fall alle kort på bordet, og det er jo et eksempel til etterfølgelse i seg selv!:)

    3. du skulle virkelig ha plastra nipplene,siden damer ikke kan vise de,bør du som en rolle modell heller ikke vise de.. forventer plastring på neste lettavkledde bilde.

    4. Nå skaffa du deg en ny følger, for dette er midt i min humor (selv om jeg ser at noen av bildene du legger ut er egnet til å gi en stakkars Lady traumer).
      Forhåpentligvis finner du min blogg litt artig og følger meg i retur?
      Du må uansett ha en god helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg