Bygdekvinnedagen

I dag er det den internasjonale bygdekvinnedagen. Det inspirerer meg til å lage en aldri så liten hyllest til kvinner jeg kjenner. Og de aller fleste kvinner jeg kjenner er jo bygdekvinner. Både kvinner tilknyttet landbruket, og andre fantastiske kvinner som bor på bygda. Utvalget jeg presenterer her er nokså tilfeldig, så hvis det er kvinner jeg kjenner, og som ikke er med i oversikten, så har det bare sammenheng med at jeg ikke fant bilder av dere i farten. Men det er bare å ta kontakt for fotografering, så skal jeg legge ut en hyllest av hver og en av dere!


Disse to, Mona Teksum Øvergård og Eli Horsberg, er begge bønder. Mona har melkekyr og Eli har sau. Og i en årrekke er det disse to som nærmest på egen hånd har holdt liv i det lokale Bondelaget. Flotte representanter som sin yrkesgruppe.


Tone Aune er suksessrik tonnvareselger i Felleskjøpet, bonde på deltid og en usedvanlig blid og trivelig jente. Felleskjøpet kan prise seg lykkelig for å ha denne flotte bygdekvinnen som sitt ansikt utad i distriktet.


Heidi Vollan er en annen flott bygdekvinne jeg kjenner godt. Revyartist og musiker, i tillegg til at hun er tante til Adrian Jørgensen som flankerer henne her. Men grunnen til at hun får plass her, er at hun fører en veldig viktig bygdetradisjon videre. Hun er ei god gammeldags kokarkjerring. Hun har helt unike egenskaper på kjøkkenet, og ikke bare kan hun kunsten å lage god mat. Hun behersker også å lage mat til store forsamlinger, mange har nytt godt av det, både i glede og i sorg. Sånne kvinner er gull verdt på bygda.


Anita Østby på Høylandet er den sprudlende og kreative lederen for Norsk Revyfestival. Bygde-Norges morsomste happening, og Høylandets viktigste ansikt utad. Selvfølgelig ledes dette av en morsom bygdekvinne.


Trine Pettersen heter denne bygdekvinnen som her framstår som veldig moderne på segway. Tidligere høyt skattet medarbeider på bygdas byggvarebutikk. Nå er hun kokk, baker og potet på kommunens gjestegård. Og ikke overraskende, hun er revyartist og svært aktiv i bygdas kultur- og foreningsliv. En svært blid og lattermild representant for bygdas kvinner.


Anne Lise Hiller fra nabogrenda Gutvik. Hun har vært melkebonde nesten siden tidenes morgen. I tillegg er hun primus motor for svært mye av det som skjer på de fleste fronter i Gutvik. Det hadde blitt stillere i Gutvik uten Anne Lise. Her et bilde fra sommerens svært vellykkede filmfestival.


Torlaug Ulrichsen er daglig leder og usedvanlig hyggelig og serviceinnstilt butikkdame hos Joker Bogen, den fantastiske butikken som betyr så mye for bygda vår. Det er vel knapt noen som skjønner hvilken arbeidsinnsats hun legger ned der. Og det har aldri skjedd at en kunde har blitt møtt med annet enn smil og imøtekommenhet av Torlaug. I tillegg har hun jobben med å holde min gode venn Morten i ørene.


Dette er den bygdekvinnen jeg kjenner best, min kone fra så langt tilbake at jeg knapt husker nå vi ble sammen. Men det er langt over 30 år i hvertfall. Primus motor i bygdas korps og trofast vaffelsteiker og bærehjelp for Bygdekinoen i over 20 år. Og ikke minst en fantastisk livsledsager, mor og bestemor. Og så beskjeden på egne vegne, at hun helt sikkert ikke kommer til å like dette. Det er vel på sin plass å nevne at dette bildet er arrangert.


Var det forresten noen som sa at bygdekvinner ikke er kule????

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg