Kyr på beite

Denne sommeren har som helhet vært preget av mye regn. Og det har ikke vært uproblematisk med hensyn til å ha kyrne ute på beite. Det blir utrolig fort opptråkket og gjørmete. Det ble så ille en periode i juni, at jeg ble nødt til å holde kyrne inne i nesten 14 dager på grunn av håpløst oppbløtt mark. Det har aldri skjedd før i min tid som bonde. Jeg bruker også å ha kyrne ute om natta, men det har det blitt lite av i sommer. For å spare marka for tråkkbelastning, er det bare i godværsperioden vi fikk i august, at de har vært ute om natta i tillegg til dagtid. Håper å slippe flere slike regnværssommere, for jeg vil helst ha kyrne ute dag og natt hele sommeren. Og jeg ser helt klart at med en mye større flokk enn det jeg har, hadde det blitt mye vanskeligere med beiting. I hvert fall en regnfull sommer som i år. Det er nok med tanke på enda større besetninger, at Sylvi Listhaug og til og med enkelte bønder har tatt til orde for å fjerne beite/mosjonskravet for storfe. Det mener jeg er helt feil, og vil være med på undergrave legitimiteten til landbruket. Og en ting er jeg helt sikker på, hadde jeg ikke kunnet ha dyra ute på beite på vår, sommer og høst, så hadde jeg ikke drevet med dyr.


Nora syns det er fint med litt skogsbeite i tillegg til håa.


Julie Desember, vår eneste STN-ku, er som skapt for denne typen beite.


Jeg ser bare fordeler med å la kyrne få tilgang på denne typen beite.


De store grantrærne som står igjen på beitet, gir skygge for sola, og ly for regnet.


Iselin, som er ei stor ku, har heller ingen problemer med å bevege seg i litt ulendt terreng.


Tidligere var det mye blåbærlyng her, men den rensker kyrne fullstendig bort, så det er tydeligvis noe som smaker godt.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg