Norsk-tsjekkisk festaften

En av de utrolig fine augustkveldene vi har hatt, ble vi invitert på fest hos Bogen Feriehus sammen med vertskapet Hilde og Magnor Dolmen, og en gruppe tsjekkiske turister som vi har blitt kjent med. Kjøpmannen Dalibor er ubestridt leder for denne gruppen, og han har blitt en stor fan av melka som jeg produserer på gården. Han får ikke fullrost norsk melk direkte fra tanken, og jeg kan ikke underslå at jeg har gjort noen svært fordelaktige byttehandler med ham. På menyen denne kvelden var det blant annet lettsaltet kveitehode, sushi og tsjekkisk gulasj av villsvin, og ikke å forglemme vertinnens nydelige suppe. Og så var det rikelig tilgang på tsjekkisk drikke av diverse slag, og særlig de hvite vinene var meget gode. Selv bidro jeg med tørrfisk, noe som umiddelbart falt i smak hos våre tsjekkiske venner. Så dette ble en kveld der smaksorganene fikk prøvd mye nytt, og mye godt både i fast og flytende form. Og for meg som er svært lite ute og reiser, er det veldig hyggelig å treffe folk fra andre land og kulturer.


Vertskapet Hilde og Magnor Dolmen klar til å servere kveithau.


Her i landet er kveithau betraktet som en delikatesse, men våre tsjekkiske venner hadde ikke smakt det før.


Disse to tsjekkerne ble veldig begeistret for kveithau.


Tørrfisken jeg spanderte fikk virkelig bein å gå på.


Både denne tjekkeren og alle andre i gruppen, deler nå min oppfatning om at tørrfisk er fantastisk godt.


Snart var det bare skinnet igjen av tørrfisken. Og stemningen var meget god.


Kveithauet vi spiste, stammet fra kveita som Dalibor var så heldig å få noen dager i forveien. Ganske så stolt fisker som har “foreviget” fangsten på brygga i Bogen.


Flott kveite som Dalibor fikk landet etter en lang og seig kamp.

2 kommentarer
    1. Ååååh, husker bestemor pleide og lage kveithau-suppe, det var dritgodt 😀 Og jeg elsker tørrfisk, Zamba og jeg krangler om de beste bitene xD
      Koselig fest da, godt og se at ting skjer der hjemme 🙂

    2. Ser fantastisk trivelig og godt ut det der
      Fikk en tanke om å ta med litt surströmming neste gang jeg besöker Austra , en intressant fisk som også smaker dritgodt.
      La ikke Austra komme til verden
      La verden komme til Austra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg