Fordums storhet

I dag var jeg nede ved sjøen og fikk øye på restene etter den en gang så stolte skøyta Boas. For over 50 år siden kom en familie fra Lofoten flyttende til nabogården her. Og de kom i denne skøyta, med flyttelass, kyr og alt sitt jordiske gods. Etter en tid ble imidlertid Boas kondemnert. Da ble skøyta kjørt opp i fjæra og sagd sund mellom spantene. Fra mine tidlige barneår husker jeg godt at båten lå der, nokså intakt. Og jeg tilbrakte utallige timer med leik og utforsking om bord. I 1971 sørget en orkan med springflo for at det meste av båten forsvant. Men ennå ligger det litt igjen av den, og vitner om ei helt annen tid. Men det er jo ikke så fryktelig lenge siden heller.


Dette er igjen av “Boasen” i dag.


Skøytas siste hvilested ligger i flotte omgivelser.


Fra en annen vinkel.


En av spantene har ikke villet gi helt opp.


Å bli overflødd 2 ganger i døgnet i over 50 år setter sine spor.


Propell og aksling er lite påvirket av tidens tann.

 

9 kommentarer
    1. Bra dokumentert, og ein flott blogg. Du har fått deg ein ny lesar her..(Y)
      Beste helsing ein mjelkebilsjåfør frå Hordaland.

    2. NT-90-G motorkutter “Boas” 39,3 fot. Byggeår: 1917. Den var utstyrt med en 25 hk Leva motor fra 1944. Eier: H. Hansen, Selliset

    3. Det er nesten litt trist og se på restene, finnes det bilder av sånn den en gang så ut og, det hadde vert litt interesant og se 🙂

    4. Ser man nærmere etter på bilde av spanten som ikke ville gi opp, ser man ansiktet til en ekte skøyeraktig lofotværing som ikke gir seg før det er slutt!!

    5. Det var min farfar Hans, farmor Kamilla, tantene mine, onkelen mine og min far Egil som kom fra Lofoten til Årset 😊 Artig å se

    6. Terje, jeg har bilde av Boas fra Lofoten ca. 1950 fra en lukket FB gruppe. Fotograf er ukjent, jeg sender det til deg på en PM. Det er helt sikkert i orden å legge ut hvis du vil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg