Å være bestefar

I livet har man mange roller, mange flere roller enn vi til daglig tenker over. En av mine roller er å være bestefar, det har jeg vært i over 5 år nå. Jeg skal ikke ha sagt noe om hvor godt jeg fyller den rollen. Men jeg kan godt si noe om hvor godt jeg liker rollen. I et intervju med Namdalsavisa på fredag sier Åge Aleksandersen at han er en patetisk forelsket bestefar som totalt har avskaffet ordet nei. Og at det er en bra følelse at noen er kompromissløst glad i deg. Og dette kan jeg slutte meg til nærmest uten forbehold. Ingenting kan overskygge gleden over å være bestefar til tre herlige barnebarn. I helga har jeg hatt besøk av mitt eldste barnebarn, Ina på 5 år. Da jeg la henne ned i går kveld, fikk jeg en god klem av henne, og så sa hun: Vi e bestandig så toillåt vi bestefar. Kan nesten ikke tenke meg finere kompliment, og samtidig skjønte jeg at vi har et fellesskap som jeg neppe kan ha med noen andre. Da jeg fikk høre at jeg skulle bli bestefar, i god tid før jeg fylte 50, må jeg innrømme at jeg syntes jeg var i yngste laget til å bli bestefar. Men fra det øyeblikket jeg fikk holde Ina i armene mine, var jeg totalt solgt. Å være bestefar har ikke gjort meg det spor eldre, bare gladere.


Ina oppdager at bestefar står og venter på henne på hurtigbåtkaia.


“Vi e bestandig så toillåt vi bestefar”


“Der kjem Foldafjord, bestefar”


Og bestefar får en god klem før båten tar Ina med hjem til mamma, pappa og lillesøster.


Her er Ina på tur hjem med Foldafjord, og bestefar kjenner allerede et stikk av savn.


Men så vet jeg at om få dager kommer Sigurd og skal være lenge, så da blir det liv i huset igjen.

 

6 kommentarer
    1. Dette er noe jeg ennå venter på å oppleve. Håper ikke jeg blir for gammel før jeg får oppleve det 🙂

    2. Det er så flott å lese. Sjøl er jeg bestemor til to jenter på 3 år, og så kommer det ei til i juli, og det er bare fryd og glede hele veien. Kan ikke komme på en eneste negativ ting med å være bestemor. Bra det er likedan å være bestefar.

    3. Koselig innlegg og fine bilder 🙂 :-).
      Heldige er de som har en slik bestefar, og heldige bestefar som har så flotte barnebarn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg