Til Stamsund med frakk 6

Sandnessjøen ligger midt i det mest spektakulære kystlandskapet på Helgelandskysten, og er kjent for skikkelser som Thorolf Kveldulfson, Petter Dass, Bjørn Jens og Jon Åge Rønning. Alle har satt sitt preg på området. Denne dagen lå hurtigruta en halvtime ekstra ved kai i denne sjarmerende kystbyen, så vi fikk litt ekstra tid til å rusle rundt i havnekvarteret.


Helgelandsbrua ved innseilingen til Sandnessjøen.


Selvfølgelig måtte vi hilse på Petter Dass. Han tilbragte jo sine barneår på Nærøya, i samme kommune som vi bor i. Morten hevder også at han er etterkommer etter Petter Dass. Og det finner jeg helt sannsynlig, da Petter Dass og Morten Ulrichsen har samme kroppsbygning. For øvrig er Morten og jeg femmenninger, så kanskje jeg også stammer fra Petter Dass.


Sandnessjøen kino er, eh….. flott, legg merke til søylen på fronten av bygget, den skaper assosiasjoner til filmpalass, kinopalè og lignende begreper. Det er også nylig gjort vedlikeholdsarbeider under vinduet.


Dessverre ble det ikke tid til lunsj i Sandnessjøen, men kjøt kake med blant annet tyteberg kunne ha gjort godt.


Morten er svært kunstinteressert, men jeg er usikker på om han er i slekt med denne skikkelsen.


Sandnessjøen ligger midt i et øyrike, så her har man ambulanse på kjøl.


Her vinker vi farvel til Sandnessjøen, og setter kursen for Brønnøysund.

 

1 kommentar
    1. Jammen er du flink til å se detaljene. Din beskrivelse av kinoen er helt “konge”.
      Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å spise lunsj på den kafeen, for er de like omtrentlige med ingrediensene som ortografien så er det ikke sikkert man kom velberga der ifra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg